Bucovinean prin naştere, adoptat de Ardeal prin căsătorie, teolog, profesor de religie, jurnalist şi fotograf, George Crasnean este un nume de referinţă pentru cititorii de presă laică despre viaţa spirituală. Publică periodic articole şi fotografii în revistele „Lumea credinţei”, „Lumea monahilor” şi „Sfinţii ortodoxiei”. I-a cunoscut şi le-a fost apropiat unora dintre cei mai mari duhovnici ai noştri şi este pe jumătate mutat în Sfântul Munte Athos. Până acum, a vizitat mica republică monahală de 119 ori şi mărturiseşte că îşi trăieşte viaţa pe din două: aici şi acolo. Aşa încât nu există, probabil, altcineva mai potrivit ca să spună poveştile Sfântului Munte, celor care n-au călcat niciodată în Grădina Maicii Domnului.
„Un pelerinaj de nevoie”
– Pentru că mulţi dintre cititorii revistei noastre nu au ajuns niciodată pe Muntele Athos, vă propun să-i spuneţi dvs. povestea, ca „om al locului”. Cum aţi ajuns prima dată acolo?
– Aş putea zice că a fost o vizită în primul rând de nevoie, decât de voie. Nu mă gândisem până atunci să merg la Athos. Soţia mea era însă bolnavă tare şi nu voia să meargă la doctori. Zicea că să se întâmple cu ea ce-o vrea Dumnezeu. M-a rugat totuşi să-i aduc un „brâu” al Maicii Domnului de la Mânăstirea Vatopedu din Sfântul Munte. Aşa am ajuns prima dată pe Athos. Era în Săptămâna Mare a anului 2004, când m-am întors acasă cu o cordeluţă care fusese atinsă de Brâul Maicii Domnului. Şi ştiţi cum e, când te duci după o minune şi vii cu minunea acasă, te blochezi cumva. Pusesem pe masă brâul şi a rămas acolo vreo două-trei zile. Ne uitam la el şi aşteptam să se întâmple ceva. Şi, într-o zi, când m-am întors de la serviciu, am observat că soţia era mai în putere, mai plină de viaţă. M-am uitat repede după „brâu” şi am văzut că a dispărut. Soţia se încinsese cu el. N-am zis nimic. După încă vreo două zile, am întrebat-o cum e şi mi-a spus că se simte mai bine. Însă astfel de lucruri îţi folosesc cât eşti „tare în credincioşie”. Dar când credinţa ta scade, te apucă iarăşi durerile. Cumva eşti şi tu părtaş la miracol.
– De ce aţi decis să reveniţi pe Athos de aproape 120 de ori?
– O vreme n-am revenit. Dar am văzut că Maica Domnului a ajutat-o pe soţia mea şi am simţit nevoia să-i mulţumesc în vreun fel. Şi-atunci s-a întâmplat ceva ce nu ştiu să descriu, dar am devenit un pelerin neobosit al Sfântului Munte. Am mers mereu, ba singur, ba însoţit. Am fost la toate cele 20 de mânăstiri şi 12 schituri. La absolut toate! În plus, şi la multe chilii din cele câteva sute existente.
– Ce privelişte oferă Athosul pelerinilor care ajung pe el?
– E o peninsulă stâncoasă, lungă de vreo 60 de kilometri şi lată de 8-12 km. Creşte în înălţime progresiv, până spre capăt, unde-i este şi vârful, Athonul – care are 2033 de metri. Multă piatră, dar şi păduri de castan, pin şi stejar. Găsim însă acolo şi o floră impresionantă, despre care se spune că e aşa de la facerea lumii. În plus, monahii se îngrijesc şi de câteva livezi – majoritatea de măslini, dar au şi pomi fructiferi – iar două dintre chilii – Milopothamos şi Tsindali – cultivă şi viţă de vie (din care fac vestitul vin de împărtăşanie „Nama”). Athosul este o grădină minunată, nu doar văzut de sus, ci şi de la firul ierbii. Un tărâm potrivit pentru rugăciune şi nevoinţă. De aceea a fost probabil preferat de călugări, încă din primul mileniu creştin.
„Fiecare mânăstire are duhul ei”
– Se intră uşor pe Muntele Sfânt?
– În primul rând ai nevoie de un permis special, numit Diamonitirion. Acces pe Sfântul Munte Athos au doar bărbaţii, indiferent de religie. Băieţii trebuie să aibă minim 12 ani, iar cei sub 18 ani trebuie însoţiţi de taţii lor. Zilnic se acordă până la 100 de permise pentru creştinii ortodocşi (afară de cei invitaţi direct de mânăstiri şi schituri) şi 10 pentru eterodocşi. Vizitatorii trebuie să-şi lase maşinile personale în Ouranopolis. De acolo iei un vapor sau, dacă eşti înstărit, îţi închiriezi un „tahiplu” (o barcă rapidă). E bine de ştiut că pe Sfântul Munte nu se poate intra pe uscat, ci doar de pe mare. Asta, pentru un mai bun control al numărului de pelerini. Când ai ajuns în portul principal, Dafni, cel mai indicat este să iei unul din cele două autobuze care merg în Careia (Karyes), capitala Athosului – de fapt, un fel de sat mai răsărit. Acolo vei găsi mai multe microbuze cu care poţi ajunge oriunde în Sfântul Munte. Toate drumurile athonite au fost păstrate neasfaltate, ca să nu fie înlesnit turismul religios, în dauna pelerinajului. Aşa a hotărât sinaxa Sfintei Chinotite, organul suprem al sfântului munte.
„Pe Athos n-ai cum să nu dai de Dumnezeu”
– Ce sentiment te încearcă când ajungi, ca om credincios, pe Muntele Sfânt?
– Fiecare simte ce simte şi nu mulţi sunt cei care vor să vorbească despre asta. Sunt sentimente intime. Eu aş vrea să simt mereu ce am simţit când am mers acolo prima dată. Am coborât pe ţărm şi m-am dus în spatele dughenelor din port şi am sărutat pământul. E Grădina Maicii Domnului! Chiar este! Şi cred că fiecare pelerin simte al cui este acest pământ!
– Există un duh anume al Muntelui? O stare specială de care eşti cuprins?
– Se simte diferit, în funcţie de locul în care ajungi. De exemplu, dacă te duci la Mânăstirea Vatopedu, care este una dintre mânăstirile mari, imperiale, care are o obşte de vreo 130 de călugări (din care 13 sunt români!) și care păstrează fastul bizantin în slujbe: cu cântare antifonică la cele două străni şi cu canonar, cu câte doi diaconi care tămâiază cu căţuile… Atunci, chiar dacă nu înţelegi limba de cult (greaca veche) tot te podidesc lacrimile. Te poartă Duhul…, te trezeşte din orice amorţeală spirituală. N-ai cum să nu dai de Dumnezeu acolo!
Pe de altă parte, poţi merge la părintele Timotei, să zicem, care are şi doi ucenici la chilie, iar dacă participi la o slujbă de noapte sau la o Liturghie acolo, la lumina a două candele şi două lumânări, n-o să uiţi toată viaţa. E ca un balsam pentru suflet!
Fiecare mânăstire sau chilie are duhul ei. Sunt stări greu de descris, dar simţi că, odată ce ai fost într-un loc sau altul de pe Sfântul Munte, trebuie să revii acolo curând. Pe Athos te poţi concentra mai mult la rugăciune. Diavolul nu te mai poate abate prin gânduri răzleţe sau urâte. Acolo stăpâneşte Maica Domnului. E extraordinar! Din experienţa mea şi a unor prieteni ştiu că pe Athos nu ajungi decât când te îngăduie Maica Domnului. Dar atunci înseamnă şi că are un plan cu tine. Trebuie doar să fii atent, ca să înţelegi ce ai de învăţat şi de făcut.
– Preferaţi o mânăstire anume de pe Athos?
– Nu, n-aş putea spune asta. Fiecare e cu specificul ei. Cel mai adesea trag la Prodromu (de aceea, mai în glumă, mai în serios, mi se spune uneori şi Prodromit), dar merg şi în multe alte locuri, să caut anumiţi călugări de care mă simt mai legat sufleteşte. Şi, credeţi-mă că am văzut câteva chipuri de monahi care nu trăiau aici, în lumea asta! Am fost atât de uluit de acele apariţii, încât nici măcar nu m-am gândit să le fac vreo fotografie! Şi mie nu mi se prea întâmplă aşa ceva!…
„Pe Sfântul Munte este un singur popor: poporul ortodox”
– Din ce-aţi observat de atâţia ani de când mergeţi acolo, există o diferenţă de trăire a credinţei între călugări, după neamul din care se trag – greci, ruşi, români?
– Da. Cred că nu ne putem măsura în trăire cu ruşii. Ştiţi cum se zice: rusul ori e sfânt ori e diabolic. Ei nu pot fi… „căldicei”. O să vă povestesc ceva care e relevant pentru asta. Odată m-am dus la Prodromu, iar în odaie, la arhondaric, erau şi doi ruşi cu mine: unul tânăr, iar altul mai bătrân. Citeau rugăciuni la fereastră, cu voce tare. Era cam pe la ceasurile cinci ale după amiezii. Eu m-am dus cu treabă prin mânăstire şi, când am revenit în cameră, după vreo cinci ore, ei încă se mai rugau. Mai înainte de miezul nopţii, m-am culcat şi eu, că eram ostenit de la drum, iar pe ei i-am lăsat… tot la geam! La ceasurile două din noapte, când m-am trezit pentru slujbă, au mers cu mine. Ruşii n-au pus deloc geană pe geană în tot acel timp! Şi erau mireni; vă daţi seama cam cum sunt monahii pravoslavnici? Acrivia asta se simte şi în mânăstirea lor: Russikon. Dacă te văd îmbrăcat în cămaşă cu mânecă scurtă, sau cu aparatul foto, doar scos din geantă, nu te mai primesc în biserică! Ei nu primesc nici pomelnicele care n-au nume ortodoxe, de sfinţi! Aşa sunt ei, mai râvnitori.
Grecul însă, prin însăşi natura lui, e mai aplecat spre theoria, spre filosofie. Şi un lucru interesant: e foarte greu de… manipulat. Poate şi pentru că nu prea stă la televizor, ci mai degrabă la tavernă, faţă către faţă. Pe de altă parte, grecii sunt cumva mai pragmatici şi foarte uniţi. Pot să se certe şi să se supere între ei, dar dacă apare un străin, se coalizează imediat.
Românii cred că sunt buni în ale pustniciei. Grecii nu prea stau la pustie, în peşteri şi printre „crăpăturile pământului”, pentru că sunt învăţaţi cu căldura şi soarele. Aşa că de sihăstrit, sihăstresc mai mult românii şi ruşii. Poate tocmai din această pricină neamul nostru n-are o mânăstire pe Athos, ci doar două schituri: Prodromu şi Lacu. Poate că nu suntem făcuţi să stăm laolaltă. Un vrednic episcop de la Dunăre îmi spunea că noi suntem, la origini, neam de păstori, iar ciobanii se ştie că sunt mai degrabă obişnuiţi cu singurătatea decât cu vieţuirea în comun.
Dar să nu gândească cineva că la pustie, în singurătate, e mai uşor decât în chinovie – ori că monahul retras voieşte a fi mai liber decât cel din mânăstire. Să ştiţi că, într-adevăr, noi avem călugări foarte sporiţi în Athos! În fine, toate acestea sunt diferenţe de temperament şi sunt păreri subiective. Diferenţele etnice nu prea au trecere pe Sfântul Munte, pentru simplul motiv că acolo există un singur popor: poporul ortodox.
– Faptul că femeile nu au voie să meargă în pelerinaj la Sfântul Munte a stârnit, mai ales în ultimii ani, controverse. S-a ajuns până într-acolo încât UE voia să forţeze, cumva, acceptarea femeilor pe Athos. Călugării sunt acuzaţi de discriminare…
– Nu e nimic exotic şi nici scandalos în decizia asta de a nu primi femei pe Munte. Căci lucrul acesta nu vine de la oameni, ci de la însăşi Maica Domnului. Fecioara Maria a oprit (personal!) mai multe împărătese să călătorească prin „grădina” ei! Uneori le-a grăit din icoane, dar alteori – cum s-a întâmplat la Mânăstirea Sfântul Pavel – a apărut în faţa împărătesei Maro (care aducea chiar aurul, smirna şi tămâia magilor) şi i-a spus să-şi lase acolo darurile şi să se întoarcă la casa ei.
Cunosc părinţi athoniţi care nu ştiu cum arată o femeie! Sunt acolo din pruncie şi nu-şi mai aduc aminte nici cum arătau mamele lor! Pentru ei femeia are chipul Sfintei Fecioare!
Candela care se legăna singură
– Aşa după cum mulţi pelerini au mărturisit, la Sfântul Munte se petrec multe minuni. Sunt şi multe icoane făcătoare de minuni acolo. Există vreuna la care aveţi mai mare evlavie?
– Sunt mai multe pe care le cinstesc în mod deosebit. Întâi, pe cea a Maicii Domnului Prodromiţa – care, într-adevăr, nu este făcută de mână omenească. Eu m-am uitat atent (şi îndeaproape) la chipul Fecioarei şi n-am văzut urmă de pensulă. Tot la Prodromu se mai află o icoană făcătoare de minuni la care am mare evlavie: cea a Sfântului Ioan Botezătorul – care şi-a modificat căutătura şi a rămas încruntat (după ce i-a pedepsit pe turcii care năvăliseră la chilie!). Am mare evlavie şi la icoana Maicii Domnului „Portăriţa”(Portaitissa) de la Mânăstirea Iviru. Îmi spuseseră nişte monahi că la sărbătoarea ei (15/28 august) se mişcă o candelă singură în altar. Şi, acum vreo patru ani, stând pe pragul dintre pronaos şi naos, la priveghere, am privit mai bine de patruzeci de minute la minunea aceasta! La sărbătorile mari, aghioriţii învârt din când în când candelabrele, şi m-am gândit că aşa s-a întâmplat şi cu acea candelă. De aceea am zăbovit aşa de mult, pentru că mişcarea candelei era una crescătoare şi nu descrescătoare! Eu n-am umblat niciodată după încredinţări şi minuni, dar m-am bucurat de ce mi s-a întâmplat în acea noapte.
„Mi-e dor de avva Petroniu”
– Aţi cunoscut mari personalităţi duhovniceşti la Athos. Care v-a rămas cel mai aproape de inimă?
– Părintele Petroniu Tănasă de la Prodromu. De ce? Pentru că el a fost un om cu ştiinţă de carte, studiase Matematicile şi Filosofia şi era licenţiat în Teologie, dar a lăsat deoparte toată învăţătura sa şi s-a încredinţat doar lui Dumnezeu. Mie asta mi se pare un lucru foarte greu, căci „cunoştinţa îngâmfă”. El a fost un om care a avut înţelepciunea şi puterea să aleagă rugăciunea în locul raţiunii. Peste toate astea, mai era şi un foarte mare ascet, un monah foarte dur, mai ales cu el însuşi. N-a cerut nimănui vreodată să facă ceva ce el însuşi nu făcea. La privegheri stătea toată noaptea în picioare, şi până la 92 de ani şi-a spălat rufele singur, la mână. Nu era volubil, dar te foloseai duhovniceşte dacă erai atent la el. Ca şi pe părintele Macarie, nu-l vedeai decât la biserică şi la trapeză, pentru că în rest era la cancelarie, ori la chilie. Ţinea cu asprime rânduiala călugărească în schit şi cred că, de fapt, asta atrăgea binecuvântarea lui Dumnezeu. Căci asta trebuie văzut dincolo de „duritatea” lui, strădania de a împlini poruncile divine, pentru ca Dumnezeu să se milostivească de obştea sa. Pe de altă parte, lui nu-i plăceau favorurile, să-i săruţi mâna, sau să-l ajuţi la ceva. Probabil că i se părea că-şi pierde plata pentru acea nevoinţă. Şi o uşă dacă i-o lăsai întredeschisă, o închidea el mai întâi şi apoi şi-o deschidea singur (asta, dacă credea că nu este cineva prin preajmă). Avva nu era omul exteriorizărilor. Cu toate astea, odată m-a surprins şi pe mine: plecam acasă din Prodromu şi, văzându-l trecând prin curte, m-am dus să-i cer binecuvântare. Şi el, în loc să mă blagoslovească, m-a… îmbrăţişat. În clipa aceea n-am realizat exact cât de mult îmi oferea, pentru că mintea mea era uimită mai mult de trupul lui uscat de asceză, pe care eu îl ţineam în braţe! Dar Dumnezeu nu m-a lăsat să plec până ce nu aveam să văd ceea ce trebuia să văd! Odată cu mine se întorcea acasă şi un preot mirean care, văzând ce fac eu, s-a dus şi el către gheronda ca să-l înbrăţişeze. Numai că bătrânul l-a respins foarte apăsat şi doar l-a binecuvântat. Abia atunci am realizat că, deşi ne văzusem de peste şaptezeci de ori, era prima (şi ultima) oară când avva Petroniu m-a luat în braţe. Iar Dumnezeu mi-a arătat atunci că el nu îmbrăţişa oamenii la întâmplare. Tare mai mi-e dor de părintele…
– Cum aţi reuşit să vă apropiaţi de aceşti oameni?
– N-am urmărit asta cu tot dinadinsul. Însă eu i-am iubit din toată inima mea şi probabil că ei au simţit asta şi m-au îngăduit pe lângă ei.
– În ce fel v-au schimbat viaţa?
– În primul rând, mi-au arătat că se poate împlini ceea ce este scris în cărţile Sfinţilor Părinţi. Pentru că, de fapt, monahii aghioriţi asta fac: traduc în faptă cuvintele Domnului. De ştiut le ştim şi noi, dar cu plinirea lor…. Pe urmă, mi-au schimbat modul de a gândi: să văd adevărurile din spatele cuvintelor. „Cine are ochi de văzut, să vadă”. Aici am aflat cine sunt, de unde vin şi unde trebuie să ajung. Şi, mai ales, cum trebuie să ajung. În Athos afli foarte uşor de cât ai trebuinţă ca să fii fericit. De cât de puţin ai nevoie ca să-ţi dobândeşti pacea lăuntrică. Şi uite-aşa, încet-încet (siga-siga, cum zice grecul), am ajuns să trăiesc între două lumi: cea de acolo şi cea de aici. Şi pentru că în cea de aici zbuciumul e prea mare, am mare trebuinţă ca să mă liniştesc acolo.
Iar ca să închei, am să vă mărturisesc că tot în Athos am aflat un cuvânt al lui Evagrie Ponticul, pe care mi l-am ales drept motto pentru viaţa mea: „Ori vei face ce vrea Dumnezeu, ori vei primi ce nu vrei tu”… Doamne ajută!
(Text apărut în Formula As nr. 1274, 6 – 13 Iulie 2017)
Nu am ajuns niciodata la Muntele Athos dar am trait cu gandul numai acolo! Multumesc pentru acest minunat articol!
Foarte frumos articolul si plin de invataturi!Multumesc mult!