Părintele Constantin Necula (50 de ani) este considerat o vedetă a ortodoxiei românești. Bun orator, cu mare priză la tineret și cu un simț al umorului care pe unii, mai slabi de înger, îi poate sminti, părintele pare omniprezent în conferințe cu un auditoriu uriaș, în emisiuni de televiziune, în numeroasele cărți pe care le-a scris, în dezbateri în presă, la amvonul Catedralei Mitropolitane din Sibiu și la Facultatea de Teologie din Sibiu, al cărei prodecan este. Glumește uneori, spunând că și-a asumat un rol de bufon, pentru a arăta că nu trebuie să ne trăim credința încruntați. Zâmbetul său deschide uși și, mai important, inimi. Bunăoară, părintele Constantin Necula este de mulți ani președintele unei asociații, „Crucea Albastră”, care încearcă să salveze de la distrugere oameni care suferă de diferite adicții: de alcool, de droguri și de jocuri de noroc. Foarte mulți semeni ai noștri devin sclavii unor astfel de patimi și, odată cu asta, își pierd prietenii, familiile, averile și chiar viețile. Unii au însă curajul de a încerca să evadeze de sub stăpânirea acestor demoni și cer ajutor. Părintele Constantin Necula și echipa de specialiști a sfinției sale sunt printre cei care le întind o mână. Fără condiții, cu dragoste și cu speranță, așa cum ar trebui să lucrăm cu toții, în numele lui Hristos, dacă spunem că suntem creștini.
Minunile „Crucii Albastre”
– Părinte Profesor, vă propunem azi să vorbim despre un proiect de care sunteți legat sufletește și despre care nu știe foarte multă lume. Credem că e important să facem cunoscut programul pe care îl conduceți, prin care sunt ajutați o mulțime de oameni, dependenți de alcool, de droguri, de jocuri de noroc etc, aici, la Sibiu.
– Este un proiect de la începutul anilor 1990, derulat sub egida Asociației „Crucea Albastră”, în care colaborăm creștini de mai multe confesiuni. Eu m-am alăturat lui prin 1997, ca voluntar. Apoi, un timp, am fost vicepreședinte al asociației, iar de foarte multă vreme sunt președinte al ei. În timp, am dezvoltat un centru de tratament pentru aceste dependențe. Unul se află la Șura Mică, în apropiere de municipiul Sibiu. Se cheamă „Nazaret” și este pentru bărbați. La început a funcționat în casa parohială a Bisericii Evanghelice, dar în ultimii ani, am reușit să creăm un spațiu nou, foarte modern, în care oamenii se simt bine și în siguranță. Dincolo de construcția de zid, a trebuit să edificăm și o echipă, lucru foarte important și la fel de greu. Dar suntem foarte mulțumiți de ce am izbutit. Director al acestui așezământ este medicul şi psihoterapeutul Holger Lux, unul dintre cei mai vechi oameni din „Crucea Albastră” – România. Celălalt centru este „Insula Speranței”, pentru femei, la Șelimbăr. Și centrul de la Șelimbăr este foarte modern, de s-au mirat și străinii că poate exista așa ceva în România.
Sunt deja câteva generații de foști dependenți care astăzi sunt curați și ne rămân aproape. Câțiva au revenit în viața publică și socială, dovedind o mare calitate umană. E cazul scriitorului Cristian Fulaș, de exemplu, care pe noi ne-a entuziasmat. Printr-un efort suprauman, a reușit să povestească, în primele două cărți ale sale, din „interior”, tot ce înseamnă „templul” ăsta nenorocit al dependenței. Sunt oameni care și-au reluat iubirile, s-au cununat, și-au crescut copiii odată ce-au scăpat de adicțiile care îi chinuiau și care îi făceau insuportabili și pentru alții. Ne vedem cu ei din când în când, mai ales la sărbătorile celor două centre de dezintoxicare și reabilitare. Mulți dintre ei au revenit la o viață creștinească, alții s-au convertit la creștinism, pentru că de fiecare dată, am avut fie preoți implicați în salvarea lor, fie persoane credincioase, care le-au stat alături. Până la urmă, sunt două insule, într-o mare foarte agitată de probleme. Este nevoie de mai multe, pentru a reuși să limităm fenomenul. Bucuria noastră este că foști beneficiari ai terapiilor făcute la noi, odată întorși la casele lor, la serviciile lor, au dus puțin din munca noastră acolo și i-au ajutat și pe alții să scape de necaz. Binele se înmulțește, chiar dacă nu într-un mod instituționalizat.
Studenți teologi, școliți pentru terapiile anti-drog
– E firesc pentru un preot să aibă milă de cei căzuți în nevoi și să întindă o mână de ajutor. Totuși, ce a determinat implicarea sfinției voastre în sprijinirea unor oameni care se luptă cu dependențele?
– Eram duhovnic la Catedrala Mitropolitană, de aici, din Sibiu, și constatam că singur nu pot ajuta oamenii până la capăt. Degeaba îi încurajam la spovedanie, pe el sau pe ea, să se lase de băut, pentru că nu aveam cui să-i predau mai departe, ca să-i conducă spre ieșirea din infern. Și când am aflat de „Crucea Albastră”, am știut că trebuie să fac ceva prin aceasta. Astăzi, îmi doresc foarte tare să realizăm o școală a „Crucii Albastre”, care să formeze terapeuți pentru dependențe. Facultatea noastră de Teologie a școlit în jur de o sută de studenți, în urmă cu ani de zile, în terapia anti-alcool și anti-drog. Și îi văd pe acei foști studenți lucrând în parohiile lor. Empatia, dacă nu e dublată și de știința de a o pune în lucrare, n-are mare valoare. Nu e de ajuns să-l compătimești pe un om, ci trebuie să-l poți ajuta. De aceea, am vrea să reluăm astfel de cursuri.
„Ne bucurăm de copiii care ne mulțumesc că li s-au întors teferi acasă tații sau mamele”
– Am văzut pe site-ul Crucii Albastre că oferă servicii specifice atât contra cost, cât și gratuite. Cum faceți selecția între cei care trebuie să plătească și cei pe care îi ajutați fără plată?
– În limita posibilităților noastre, toți cei care nu au surse de venit sunt ajutați gratuit. Nu se face propriu-zis un dosar de asistență socială, dar cei din conducerea centrelor au atât de multă experiență încât pot face ușor selecția. Mai trebuie spus că sunt și destui dintre beneficiari care revin ca voluntari, ajută, la rândul lor, fără nici o plată. Și nu e puțin lucru. Pentru că altminteri totul costă, iar noi suntem un ONG, nu o instituție de stat, cu buget garantat. Autoritățile nu ne bagă în seamă, nici măcar nu ne-a strâns mâna vreun oficial pentru ce facem. Ne bucurăm însă că ni se strânge mâna de cei care se vindecă și mai ales de către copiii care ne mulțumesc că li s-au întors teferi acasă tații sau mamele. Mă impresionează teribil, sunt cu nodul în gât de fiecare dată. Prima fetiță care a făcut-o este acum psiholog și lucrează în domeniu într-un oraș mare din țară.
– Câte persoane trec prin aceste așezăminte anual?
– Cam 80-100 de oameni. Sunt mii de persoane pe care le-am ajutat în ultimii 20 de ani. În plus, este mult de lucru cu familiile lor, care trebuie scoase din co-dependență.
– Se întâmplă să revină foști pacienți în terapie?
– Da. Iar eu îi apreciez foarte mult, pentru că e nevoie de curaj pentru asta. E o dovadă că vor să se ridice. Monitorizăm cazurile și, atunci când e nevoie, oferim suport din nou și din nou, până când persoana își recapătă libertatea de sub tirania dependenței. Cine și-a regăsit voința l-a regăsit pe Dumnezeu. Problema multora dintre cei care ajung să reia terapia este că se întorc în mediile în care au căpătat dependența de alcool, de drog sau de orice altceva. E nevoie de o pedagogie socială, care să construiască în jurul acestor oameni un spațiu de siguranță. De aceea, vorbesc cu preoții și cu preotesele, să aibă grijă de cei care trec pe la noi. Uneori însă nu e suficient. De asemenea, am avut mai multe acțiuni în școli și licee, unde am încercat să le facem elevilor o mică educație pe aceste probleme: consumul de alcool și de drog, dependența de jocurile de noroc. Acest tip de educație ar trebui însă să fie permanentă, nu ocazională.
– Cu atât mai mult cu cât există deja și în rândurile elevilor români un „fenomen” al consumului de droguri…
– Da, și nu numai, mulți beau alcool și fumează. Apropo, despre fumat la vârste mici se vorbește tot mai puțin, deși dăunează grav sănătății.
„Credința te ajută să te vindeci”
– Dintre cei care apelează la ajutorul centrelor „Crucii Albastre”, sunt și persoane care nu au o credință religioasă și care apoi devin credincioase?
– Da, deși pentru noi nu e o țintă să-i convertim. Glumim, spunându-le doar să-și ia ateismul acasă, să nu ne viruseze. Dar cred că, petrecând timp alături de noi și urmând terapia, află multe despre ei. Credința este și un mod de descoperire a propriilor limite. Limite care pe mulți îi aduc în situația de decădere totală, în care ajung la noi. Pe de altă parte, voința de a se ridica devine mai mare dacă este dublată de credință. Credința te ajută să te vindeci. Mulți înțeleg asta și de aceea scapă mult mai ușor de tot felul de probleme.
– Părinte, ne cunoaștem de mulți ani și știm că întotdeauna v-a plăcut să coborâți în stradă, inclusiv cu discursul catehetic. Îmi mărturiseați cândva că aveți această chemare a străzii, întrucât ați fost și sfinția voastră un „băiat de cartier”. V-a ajutat acest fel de-a fi să vi-i apropiați pe cei care au căutat vindecare în centrele pe care le are Crucea Albastră?
– Nu m-am despărțit niciodată de puștiul care am fost și care juca fotbal între blocuri. Uneori mi se reproșează asta. Cred însă că acest fel de-a fi al meu n-a fost un obstacol în lucrarea cu persoanele care au nevoie de ajutor. Dimpotrivă. Oamenii au nevoie de cuvinte vii, iar a lăsa uneori deoparte amvonul și a vorbi, de la inimă la inimă, cu unii dintre semenii noștri, care cel mai adesea sunt disprețuiți sau ignorați, poate fi salvator. Nimeni nu-și închipuie ce înseamnă un prânz cu cei care au fost dependenți de droguri, de pildă, și care au făcut eforturi să rămână întregi. Nimeni nu cunoaște valoarea unei vorbe bune și a unei îmbrățișări mai bine decât ei. Dar și noi o învățăm, prin această apropiere.
Mulți dintre cei care intră în astfel de ispite nu sunt oameni fără valoare. Pe mine mă irită când îi văd pe unii că îi tratează pe alcoolici fără considerație: „lasă-i, că-și merită soarta!”. Nu e adevărat, nimeni nu merită așa ceva și, în plus, dacă nu le sărim în ajutor, pierdem valori.
„Am primit o mlaștină, iar acolo este azi o cetate de rezistență creștină”
– Care a fost cea mai mare satisfacție pe care ați trăit-o în acest efort de a le reda viața unor oameni care renunțaseră la ea?
– Momentul în care am inaugurat centrul de la Șura Mică. Mi s-a părut atunci că l-am prins pe Dumnezeu de un picior. A fost un act de curaj să ne apucăm să-l construim, într-o vreme când lumea este pusă pe dărâmat. Am primit drept teren de construcție o mlaștină, iar acolo este azi o cetate de rezistență creștină.
– Presupun că ați avut și tristeți…
– O, da, multe, dar cel mai mult m-a durut când au murit colaboratori ai mei apropiați. Țineam la ei ca la propriii mei frați. Îi pomenesc la fiecare Liturghie, ca și pe cei vii, care se află sub tratament. Căci în numele lui Dumnezeu facem tot ce facem, iar ajutorul Lui este esențial.
– Am văzut că lucrați cu psihologi. Nu este suficient duhovnicul?
– Duhovnicul și psihologul sunt complementari. Duhovnicii nu sunt pregătiți să rezolve chiar toate problemele și, pe de altă parte, nu toți cei care apelează la noi sunt credincioși. Dacă vreți, duhovnicul este ca un medic de familie, care te poate ajuta până la un punct, iar când este depășit, îl trimite pe pacient la un specialist.
„În toate momentele de criză ale țării, biserica a fost piatra din capul unghiului”
– În ultimele două decenii, Biserica Ortodoxă a făcut foarte multe proiecte filantropice. Totuși, misiunea principală a ei este de a salva suflete, nu trupuri. Nu există riscul ca, luați de valul modernității, să producem un dezachilibru între cele două dimensiuni pe care evoluează Biserica: transcendentă și imanentă?
– Măcar de ne-ar lua valul, căci este multă nevoie de ajutor și suntem departe de a asista la un astfel de dezechilibru. Eu am învățat că atunci când săracul îți cere pâine, nu-i dai doar binecuvântare. Lucrurile merg împreună. Noi ne ocupăm nu doar de problemele fizice date de adicție, ci și de cele sufletești. Căci, nu e un secret pentru nimeni, dependențele au drept cauze nemulțumiri și tare sufletești. Preotul este prezent în centrul de terapie, ascultă, sfătuiește, se roagă… Avem program de rugăciune de dimineață, la care participă cine dorește. Duminica, mergem împreună la biserică. Oameni care n-au citit Scriptura s-au apucat să o citească la centru și să înțeleagă rostul vieții, căci acolo au timp și o altă dispoziție pentru așa ceva… A murit de curând părintele Serafim, de la Câmpulung Muscel, care își făcuse un obicei din a da pâine săracilor. Iar la înmormântarea lui, cei o sută de oameni care primeau pâine au dăruit, la rândul lor, câte o pâine de sufletul părintelui. Un gest care nu poate lăsa indiferent pe nimeni.
Să nu uităm că în toate momentele de criză ale țării, Biserica a fost piatra cea din capul unghiului, iar asta nu se va schimba. Biserica este cea care ne întărește, ne călăuzește și ne ajută să ne mântuim. Mă uit și în diaspora: e fascinant cum se construiește, în jurul bisericilor, rezistența poporului român. Așa cum spuneați și dvs la un moment dat, credința unește. Unește oamenii în fapte bune.
- Text apărut inițial în ”Formula As” nr. 1429/ 6 – 13 Aug. 2020