Nascut in 1974 la Resita, a urmat Facultatea de Drept din Timisoara, unde a intrat in A.S.C.O.R. si a apucat, cu nadejde, pe calea credintei. In 1996, a devenit frate la manastirea Posaga (Alba). Din 2000, obstea de la Posaga s-a mutat la Oasa, in Muntii Sureanu, la 1.400 de metri deasupra lumii. Dupa alti cativa ani de nevointe, monahul Moise Iorgovan a inceput un proiect cultural, care avea sa-l acapareze total: o cronica documentara, filmata si scrisa, despre suferintele din inchisorile comuniste din Romania si Basarabia, marturisite de fosti detinuti politici. Un demers nobil si temerar, despre frumusetea credintei in temnita.
”Nu e treabă de călugăr, dar, dacă n-o făcea un călugăr, n-o făcea nimeni”
– Parinte, de cativa ani incoace ati schimbat chilia manastireasca pe arhivele Securitatii si truda in obste pe manuirea reportofonului si a camerei video. Cum v-ati apropiat de suferintele inchisorilor comuniste?
– Pe cand eram student, am citit „Jurnalul fericirii” al lui Nicolae Steinhardt, care m-a impresionat foarte mult. Tot pe atunci mi-a crescut interesul pentru memorialistica si, dupa o vreme, nu m-am multumit cu carti, ci am vrut sa-i cunosc pe cei care isi publicau amintirile din inchisoare. Primii fosti detinuti pe care i-am cunoscut au fost doi preoti din Hunedoara, Parintele Oprea Craciun de la Cincis si Parintele Ioan Sabau, din Folt, amandoi mari duhovnici. Ei au inceput sa-mi deschida ochii cu adevarat. Pe urma, am ajuns la Parintele Iustin Parvu de la Petru Voda, care ulterior mi-a devenit duhovnic, si l-am cunoscut pe Parintele Gheorghe Calciu. Incet, incet, am realizat ca sunt goluri mari in informatia publica, privind credinta celor din inchisori si marturisirea lui Hristos, pe care au facut-o, unii cu pretul vietii. Asa m-am hotarat sa adun documente pentru o carte despre Valeriu Gafencu, dar nu pentru public, ci pentru mine, ca sa ma dumiresc. Parintele Calciu, pe care l-am invitat la manastirea Oasa, in 2004, m-a incurajat sa o scriu si sa o public, sa le impartasesc si altora ce am aflat. IPS Andrei Andreicut, arhiepiscopul Albei pe atunci, mi-a dat binecuvantare si sprijin. La fel, parintele Iustin Miron, staretul manastirii Oasa. Documentandu-ma pentru cartea despre Gafencu, am aflat despre foarte multe alte vieti pilduitoare de oameni exemplari, despre o credinta foarte puternica si frumoasa in temnita. Asa mi-a venit ideea sa fac un Pateric al puscariilor comuniste, o carte cu vieti de oameni imbunatatiti sau sfintiti in temnita. Am luat binecuvantare si pentru aceasta lucrare si am mers mai departe.
– Cat a durat documentarea?
– Am inceput in anul 2004, pentru cartea despre Gafencu, care a aparut in 2007. In acea perioada, faceam expeditii de cercetare cateva saptamani, de doua ori pe an; intervievam supravietuitori ai inchisorilor care l-au cunoscut, studiam in arhivele CNSAS… Insa, din anul 2006 si pana in 2011, documentarea pentru Pateric a devenit ocupatie preponderenta, si la manastire am ajuns sa fiu musafir. Sigur ca mergeam des, si la Oasa, si la Petru Voda, sa ma linistesc, sa caut sfat, dar nu am mai putut duce viata de obste, si toata concentrarea mea a fost pe aceasta descoperire a Ortodoxiei din rezistenta anticomunista. Am avut parte de multa intelegere, si din partea parintelui staret Iustin, si a Inaltului Andrei, si a Inaltului Irineu, actualul arhiepiscop al Albei. E drept ca nici nu i-am facut de rusine, m-am purtat cum se cuvine peste tot, iar dupa un timp, au vazut si rezultatele acestei zbateri: cartile si filmele. Asta nu era o treaba pe care trebuia s-o faca un calugar. Dar daca n-o facea un calugar, n-o facea nimeni, pentru ca nu avea nimeni timp sa se dedice, sa umble atata prin tara; nici nu acceptau multi regimul de viata pe care l-am avut eu, mereu pe drumuri, dormind prin gari, stand la ocazie, cu rucsacul in spate, la pomana tuturor. Din punct de vedere monahal am suportat foarte multe lipsuri si caderi, dar cred ca a meritat. A fost o ocazie pe „ultima suta de metri” de a-i cunoaste pe batranii fosti detinuti politic si, practic, de a-i „spovedi”. E important, pentru ca nu toti si-au scris experientele carcerale. Si oamenii astia sunt atat de batrani, pleaca unul cate unul, intr-un ritm infiorator de rapid. Pe urma, a fost munca in arhive. Nu in ultimul rind, am avut ocazia sa cunosc mai bine tara si oamenii, in general. Si asta m-a facut foarte optimist. Pentru ca am sesizat o mare sete de Dumnezeu la poporul asta si pentru ca am vazut ca se pot face lucruri minunate, fara resurse mari.
„Sunt multe lectii de invatat”
– Toate astea te formeaza si duhovniceste…
– Da, intr-un fel, pentru ca ai modele si ajungi sa cunosti mai bine Ortodoxia. Iti schimba mult viziunea. De pilda, pe vremea cand ma convertisem, in studentie, eram foarte dur si intransigent in credinta mea, voiam ca toti sa se schimbe odata cu mine, si repede. Nu mai aveam rabdare cu nimeni, iar relatiile cu ceilalti sufereau. Or, in acest nesfarsit pelerinaj al meu pe la supravietuitorii puscariilor comuniste, am inteles ca Ortodoxia inseamna, in primul rand, dragoste si intelegere fata de neputintele celorlalti, si ca eu trebuie sa mi-i apropii, sa fac primul pas catre ei.
– Dupa 22 de ani de la caderea comunismului, oare mai intereseaza pe cineva ce s-a intamplat in acel regim?
– Exista un interes pentru acest capitol de istorie, dupa cum o arata tirajele mari vandute din cartile de profil. Iar in discutiile mele de la om la om, am constatat in randul ortodocsilor o mare asteptare si o cautare a literaturii despre credinta in puscarie. Apoi, demersul meu nu e unul strict istoric, ci si duhovnicesc. In inchisori s-a suferit pentru Hristos, iar multi au supravietuit numai datorita credintei lor. Cred ca sunt foarte multe lectii de invatat din aceasta istorie, mai ales pentru ca prezentam toate materialele intr-o cheie spirituala. Bineinteles, nu sunt biografii romantate, care doar sa trezeasca evlavia cititorului, ci lucruri serioase: marturii, documente, extrase din alte scrieri care completeaza sau sustin afirmatiile unor intervievati… Dar toate puse in pagina cu suflet, asa cum le-am primit de la cei care au marturisit. As fi bucuros daca cititorul, dincolo de nivelul asta prim, al unor intamplari extraordinare, al unor minuni, al unor destine fioroase, ar ajunge la o intelegere adanca a credintei in Dumnezeu, a relatiei cu aproapele, a rostului unui neam… Pentru ca, dupa cum spunea Parintele Roman Braga, care a trecut prin groaznicul experiment al „reeducarii” de la Pitesti: „Nu are sens sa vorbim despre ororile care au fost prin inchisori, ci despre biruintele noastre sufletesti, care s-au intamplat acolo”. Aceste marturii poarta in spate o jertfa si o putere dumnezeiasca si, odata ce le-ai citit sau auzit, nu poti ramane indiferent. Sa va dau un exemplu. Cineva mi-a cerut prin posta cartea despre Valeriu Gafencu, Sfantul inchisorilor, si, dupa ce a citit-o, mi-a scris: „Parinte, am stat o noapte sa citesc cartea si am plans asa cum n-am mai plans din copilarie. Mi-am dat seama ca, prin comparatie cu crucea lor, crucea mea nu e decat o surcica. Spun asta pentru ca ma hotarasem, cu doua zile inainte, sa-mi parasesc cei doi copii si sotul care e alcoolic si se poarta foarte rau cu mine si ma bate. Iar acum, am inteles ca daca cei din inchisori au rabdat, cu credinta, grozavii mai mari, pot rabda si eu, iar Dumnezeu se va milostivi de mine”.
– Stim ca o serie de martiri ai temnitelor sunt deja venerati ca sfinti. Ma gandesc la Valeriu Gafencu, la parintele Daniil de la Rarau (Sandu Tudor)… Mai poate functiona in lumea de azi modelul sfintilor din inchisori?
– Da, modelul sfintilor din inchisori este unul care mai poate fi urmat, caci poporul, cum spuneam, are o mare nevoie de Hristos, si pentru a nadajdui intru El are nevoie si de sacrificiul unor oameni „obisnuiti”.
„Calaii comunismului au slefuit o generatie capabila sa ierte”
– Aveti date care sa justifice, fara drept de apel, canonizarea unora dintre cei care s-au jertfit in inchisorile comuniste?
– Eu am o perspectiva mai larga asupra a ceea ce as numi lectia de spiritualitate a rezistentei anticomuniste, in care intra si sfintii inchisorilor, care-si asteapta canonizarea, si luptatorii din munti, si cei trecuti prin „reeducari”, si cei deportati, si femeile care au intrat in inchisoare, dar si mamele, sotiile si surorile celor care au fost inchisi. Pentru ca astazi vorbesc foarte multi de canonizarea sfintilor din inchisori, ca si cum asta ar fi totul. Or, nu e totul. Cu date certe, nu stiu daca am putea canoniza 20 de persoane (eu sunt de parere ca trebuie canonizate cateva varfuri, cum e Valeriu Gafencu, iar pentru ceilalti trebuie facuta o zi de pomenire comuna, pentru ca sunt mult mai multi, dar n-ai probe pentru toti). Eu cred ca sunt mult mai multe lucruri de invatat, din punct de vedere duhovnicesc, si de la fosti detinuti, care nu sunt sfinti. De exemplu, am putea invata iertarea. D-na Aspazia Otel Petrescu, fosta detinuta politic, spunea: „E cumplit sa afli pe propria piele ca nu exista Inviere fara rastignire, dar la capatul suferintelor, mucenicii au primit darul de a iubi si de a ierta”. Fara sa vrea, calaii comunismului au slefuit o generatie capabila sa ierte. In opinia mea, asta e cea mai importanta lectie pe care o invatam din toate aceste marturii stranse de mine. Pentru ca altfel n-as fi facut decat sa sporesc cantitatea de oroare din lume. Suferinta, daca nu este cuminecata cu iertarea, se transforma intr-un pacat: in tinerea de minte a raului. Si aici, si noi, ortodocsii, mai avem foarte mult de lucrat cu noi insine. Suntem foarte incrancenati deseori, pentru ca ne oprim numai la partea de oroare, de durere, fara sa vedem transfigurarea. De la un fost detinut politic basarabean, am cules o vorba, cu adevarat de Pateric de secol XX: „Comunismul mai are o singura sansa sa supravietuiasca: prin ura, prin razbunarea, prin raul din sufletele noastre, pe care le-a semanat decenii la rand”. Ar fi bine sa meditam la asta si sa ne deschidem sufletele spre iertare.
– Din perspectiva aceasta, inteleg ca un calugar, care e cu ochii indreptati mai mult spre lumina decat spre intuneric, a fost mai potrivit sa conduca acest proiect.
– Asa a dat Dumnezeu. Altminteri, nu e caracteristic pentru un calugar sa aiba atata autonomie cata am avut eu. Am avut atata intelegere, si de la episcop, si de la duhovnic, si de la staret, si asta mi-a oferit mult timp. Nu cred ca altcineva ar fi putut sa faca asta. A fost bine ca m-am apucat de asa ceva dupa zece ani de manastire, si nu chiar de la inceput, ca probabil as fi fost doborat sufleteste. Pe undeva, de-abia astept sa termin lucrurile astea, care imi sunt o povara, si sa ma trag la manastire, sa-mi vad de calugarie.
„Basarabia este cea mai mucenicita parte a pamantului romanesc”
– Ati inceput lucrul la o carte si ati ajuns sa faceti zece. In plus, ati filmat toate interviurile pe care le-ati luat fostilor detinuti politic, constituind astfel o nepretuita arhiva documentara.
– Ideea de a face o arhiva video, cu inregistrari cu fosti detinuti politici, a aparut in 2010, intr-un grup de oameni inimosi, intre care Dan Puric si d-l dr. Pavel Chirila. Eu am mers sa le iau interviuri, si atunci a aparut ideea cu cele doua initiative, hotarand sa facem o serie de carti insotite de filme, serie pe care am pus-o sub indemnul unui martir, Mircea Vulcanescu: „Sa nu ne razbunati!”. Evident ca n-as fi reusit, daca niste oameni cu posibilitati, cu credinta si cu dragoste de neam nu mi-ar fi pus la dispozitie o echipa de filmare mai bine de un an si jumatate, daca altii nu m-ar fi ajutat material si asa mai departe.
Am filmat sute de ore de interviuri, cu 100 de fosti detinuti politic din Romania si alti 40 din Republica Moldova. Initial, am gandit o carte cu portrete de oameni deosebiti, care au fost in inchisorile comuniste si cu intamplari relevante din punct de vedere spiritual. Dar am ajuns la o lucrare care va fi in mai multe volume, cel putin zece, si cu 20-30 de documentare video pe DVD. Restul materialului brut va ramane la firma care a filmat, pana cand se va construi Memorialul de la Rapa Robilor din Aiud, unde, probabil, va fi depozitat, pentru a putea fi cercetat de istoricii interesati.
– Seria „Sa nu ne razbunati!” debuteaza cu un volum de marturii despre deportarile romanilor basarabeni, care vine la pachet cu trei filme complementare. Ele se afla deja pe piata. De ce ati inceput cu Basarabia?
– Pentru ca Basarabia sub comunism este pentru noi aproape necunoscuta, pentru ca si cronologic, basarabenii au fost loviti primii de comunism, si pentru ca acolo comunismul a fost mai dur decat la noi. Despre suferintelor romanilor dintre granitele Romaniei de azi s-a scris si s-a vorbit destul de mult, dar despre ce au patimit basarabenii stim foarte putin. Intre filmele cu Basarabia va fi si unul despre prigoana religioasa, care acolo a fost devastatoare: din 1.200 de biserici, 200 au mai ramas deschise sub comunism; un preot la 10-20 de sate. Si a fost dublata de persecutia pe motive etnice, caci romanii din Basarabia trebuiau rusificati. Limba romana, identitatea romaneasca, alfabetul latin, istoria romaneasca au fost lovite cu forta urii.
Abia cand stai de vorba cu oamenii care au prins evolutia raului de la inceput, iti dai seama prin ce au trecut basarabenii, si ca Basarabia este cea mai mucenicita parte a pamantului romanesc. Spunea undeva Grigore Vieru un adevar cutremurator: „Puneti una langa alta petele de sange de pe camasile noastre si veti avea harta Basarabiei”. E o minune ca dupa ce au trecut prin acest proces de deznationalizare si ateizare, intr-o parte dintre ei, au mai ramas vii credinta si romanismul. Ar trebui sa le aflam drama si sa ne purtam cu ei cu mai mare delicatete si intelegere. I-ai scos din incendiu si le reprosezi ca sunt pe trei sferturi arsi! Dar cum sa fie altfel decat mutilati? Am sa va spun ceva, care poate o sa tulbure pe multa lume: intr-un fel, e mai bine ca re-unirea noastra s-a amanat. Si acum, daca s-ar face unirea, i-am dezamagi cumplit pe basarabeni.
„Suntem la momentul semanatului”
– Ce asteptari aveti de la acest proiect, ce nadajduiti sa se intample dupa ce veti termina de difuzat cartile si filmele?
– Nu am asteptari exagerate. Suntem la momentul semanatului si cred ca marturiile acestea vor rodi in sufletul oamenilor si ii vor trezi pe multi. Eu insumi, prin acest proiect, am primit raspunsul la niste cautari. Si de aici incolo, mi s-a asezat o pace in suflet. As spune ca sunt fericit, pentru ca am inteles specificul national al Ortodoxiei noastre si mi l-am insusit.
(Formula As, nr. 1019, 10 – 17 Mai 2012)