Pe plaiurile bucovinene, la câțiva kilometri de orașul Gura Humorului, se află una dintre splendidele mânăstiri medievale care au făcut din aceste meleaguri un reper de spiritualitate pentru întreaga lume: Mânăstirea Humor. Ea farmecă, înainte de toate, prin frescele care îi împodobesc zidurile exterioare și interiorul, asemeni celorlalte biserici-minune, Voroneț, Arbore, Moldovița, Sucevița și Probota. Dar Mânăstirea Humor are în plus ceva special: roșul unic, care domină, ca o purpură, pictura murală. O minune artistică, pentru care Humorul a fost înscris în patrimoniul UNESCO. Ca și în cazul „albastrului de Voroneț”, compoziția „roșului de Humor” rămâne un mister, iar zugravul care l-a făcut, un nume fără chip și fără altă biografie decât cea dată de opera lui.
Fereastra
La început s-a auzit un fâșâit pe zăpadă, ca o părere. Apoi pași apăsați, scârțâind în stratul gros de zăpadă. Călcăturile erau însoțite de respirația sacadată a unui bărbat. Cine știe de unde bătea drumul până aici? Întunericul beznă se decupa într-un singur loc: o fereastră de lumină pâlpâitoare. Zăpada a scârțâit încă de două, trei ori, apoi bărbatul a ajuns în dreptul ei. S-a deschis și închis o ușă. Noaptea a fost tăiată pe lung de o fâșie de lumină cât un stat de om. Și din nou liniște. Pădurile, de jur-împrejur, încremenite de ger, nu scoteau nici un freamăt. Cerul, negru și opac, nu te lăsa nici măcar să presupui că există luna și stelele. Fereastra luminată de-un sfeșnic era singurul semn de viață. Straniu și acela, întrucât pata de lumină părea agățată în gol. N-ai fi bănuit că aparține unei biserici. Dincolo de ușă, aceeași liniște. Dar mai multor ochi li se arăta deslușit cel care venise. Erau ochii tuturor sfinților pictați pe pereții înalți ai lăcașului. Blânzi, senini, mângâietori. Așa cum îi zugrăvise, luni de-a rândul, chiar el, bărbatul întors acum printre ei. Le-a răspuns din privire, ca de obicei. Nu vorbea niciodată. Dar sfinții n-aveau nevoie de cuvintele lui ca să-i afle sufletul. Știau că este dintre aceia, rari, care prefac zidurile în sfinte moaște, prin puterea penelului.
Bărbatul își scosese căciula plină de omăt, încă înainte de a intra, iar acum își scutura cu ea zăpada proaspătă de pe haine. Apoi și-a lepădat cele două traiste, ale căror baiere erau încrucișate peste piept. Ducea în ele toată averea, tot ce ținea de meșteșugul lui, pensule și vopsele. Nimic de mâncare sau de băut. Cât stătea închis în biserică să picteze, nu mânca și nu bea nimic. Zile, ba chiar săptămâni întregi. Iar din gura lui nu scăpa nici o vorbă, dacă ar fi îndrăznit cineva să-l ispitească. Dar nu-l îndemna nimeni la vorbit, pentru că toți îi cunoșteau legământul. Doar de aceea îi și spuneau „Mutu”. Probabil că nici nu-i mai știau adevăratul nume, cel pe care și-l lăsa pe frescă: „Toma, zugrav de Suceava”.
Începea a se crăpa de ziuă, iar lumânarea din fereastră să-și piardă din părelnica putere asupra întunericului. Aerul devenea din negru-tăciune gri-lăptos, apoi alb-murdar și urma s-ajungă, fără-ndoială, alb-cețos, dacă norii ar fi continuat să stea îngrămădiți pe cer, ori de-a dreptul strălucitor, dacă Dumnezeu rânduia soare în acest ceas al iernii. Cu mișcări încete dar sigure, omul scoase din straiță câteva culori pe care le înșiră pe o firidă a bisericii. Luă doar una dintre ele și o puse, ca s-o prepare, într-o ulcică largă, de lut. Atinsă de lumina firavă din fereastra bisericii, culoarea se-aprinse, se făcu strălucitoare și roșie precum purpura, luminând biserica asemenea unui foc. I s-a spus „roșu de Humor”, dar nimeni n-a știut, niciodată, care era taina acelui licăr de purpură imperială, care a făcut ca biserica pictată de Toma Zugravul să fie inclusă printre cele mai frumoase creații ale geniului omenesc.
Pereții vii
Pentru Dumnezeu, veacurile nu înseamnă nici măcar cât ai clipi o dată din ochi. Pentru El este mereu azi. Dacă am fi asemeni Lui, ni s-ar lăsa pleoapele peste o întâmplare de acum cinci secole, iar când le-am ridica, am vedea același loc, dar cum este el astăzi.
Am intrat în curtea Mânăstirii Humor cu un gol în stomac. N-am mai fost aici niciodată, dar am un acut sentiment de acasă. N-am scris niciodată despre ea, pentru că n-am știut cum aș putea prinde în cuvinte emoția pe care o simți, dacă îți lași inima să asculte. Nici acum, când pășesc pe aleea care dă roată bisericii, nu sunt convins că voi reuși să transmit neliniștea care mă biruie sub asaltul vieții care emană din zidurile ei atât de frumos pictate. În fresca aceasta și-a pus zugravul Toma de la Suceava toată credința, toată dragostea și toată nădejdea lui, în anul 1535. Și s-a întrecut pe sine. Imaginile așternute pe pereți nu sunt simple reprezentări ale unor persoane sfinte, ci viață veșnică. Cum va fi făcut asta? Maica Ana, ghidul mânăstirii, mă lămurește: „Omul se sfințește făcându-se vas al lui Hristos. Când are sufletul curat, Hristos îl locuiește. Și tot ce iese din mâna lui e atins de divinitate”.
În curte e o liniște plină de prevestiri. E miezul iernii, dar copacii stau să înflorească, din pricina vremii prea calde. Abia de mai rezistă, ici-colo, câteva pete de zăpadă care acoperă firele crude de iarbă. Nici picior de turist. Singur, dau târcoale sfântului lăcaș. Mă adâncesc în fresca plină de tonuri de roșu: roșu cărămiziu, roșu sângeriu, roșu stins, roșu aprins, roșu venețian, nobil și greu, roșu rubiniu… „Roșu de Humor”. Nimeni, niciodată, n-a mai izbutit o asemenea culoare. Este echivalentul „Albastrului de Voroneț”, care face gloria Bucovinei, la o azvârlitură de băț de Humor.
Amușinez, ca pentru a trece dincolo de ce pot vedea, ca pentru a distinge nuanța de fum de cățuie, de cea de fum de lumânare, și pentru a plonja, astfel, într-o poveste nespusă și nescrisă a acestui tărâm al miracolelor.
Maica Ana, cu ținuta ei pe jumătate maiestuoasă, pe jumătate smerită, mă poartă din pictură în pictură, ca pe un itinerar inițiatic. Aici, Sfântul Pavel ne arată un papirus cu vorbe de duh, dincolo, mâna lui Dumnezeu ține sufletele drepților, într-o parte a bisericii se află înșirați sfinții militari, puternici, curajoși, înzăuați, călări sau per pedes, bine înarmați; în cealaltă parte, îmi atrag atenția scenele din viața Maicii Domnului… Totul după tipic, în duh bizantin, în culori bine alese, care fac ochiul să alunece pe ele cu ușurință și să prindă esențialul. Ce mai contează dimensiunea și forma bisericii, anii de construcție și de restaurare, daniile domnitorilor și alte atâtea amănunte care fac istoria acestei biserici și, prin ea, a Moldovei de Sus? Toate se topesc în splendoarea ei… Mă opresc o clipă doar în fața unei deschizături înguste din zid, aflată deasupra încăperii mormintelor. Prin ea se trecea, pe o scară, în tainița mânăstirii, aflată la etaj, și în care se ascundeau odoarele bisericii la vreme de primejdie. Pe vremuri, intrarea în tainiță era acoperită de o piatră, azi, este semnalată de o ușă îngustă de lemn.
Gropnița mânăstirii închide în ea osemintele nobililor ei ctitori: marele logofăt Toader și soția sa, Anastasia, episcopul Eftimie al Rădăuților (1558-1561) și logofătul Solomon. Rugăciunile pentru toți acești binefăcători ai mânăstirii sunt neîncetate de sute de ani.
Iconostasul bisericii este, la rândul lui, o bijuterie veche, aristocratică. O dantelărie în lemn aurit și lustruit de trecerea timpului, care închide în ea alte chipuri sfinte, pictate ceva mai târziu, în secolul al XVI-lea. La sfârșit, maica Ana îmi dezvăluie vechimea a două mari icoane, dispuse de-a dreapta și de-a stânga catapetesmei, săvârșite în secolul al XVI-lea, tot de Zugravul Toma de la Suceava, „Mutul”, înălțat, și el, printre sfinți. Truda lui minunată este onorată astăzi cum se cuvine, căci, în ultimele șaisprezece veri, o echipă de specialiști a curățat și a restaurat pictura în mod exemplar, dând sfântului lăcaș o și mai mare strălucire.
Marii voievozi
Mânăstirea este și azi vegheată de duhurile marilor voievozi moldoveni Alexandru cel Bun, Ștefan cel Mare, Petru Rareș și Vasile Lupu. Toți patru au iubit-o, au înzestrat-o și au ocrotit-o. Portretele a doi dintre ei s-au păstrat aici. Petru Rareș este înfățișat într-un tablou votiv, în pronaos, cum îi dăruiește Mântuitorului nostru Iisus Hristos biserica, prin mijlocirea Maicii Sale. Tânărul domn moldovean se află în adorație, pare răpit la cer.
Ștefan cel Mare este înfățișat într-un Tetraevangheliar pe care l-a copiat caligraful său personal, Nicodim, călugăr la Mânăstirea Putna, și pe care l-a dăruit mânăstirii în anul 1483. Pe una dintre paginile cărții se află o miniatură în care Ștefan cel Mare îi oferă Tetraevangheliarul Fecioarei Maria, care îl ține în brațe pe pruncul Iisus. Maicile de la mânăstire spun că acesta este „unicul portret autentic al lui Ștefan cel Mare și Sfânt”.
De pe urma lui Vasile Lupu a rămas un turn de supraveghere înalt și pătrățos, construit în 1641, ca parte a zidului de apărare din jurul mânăstirii, azi dispărut. Vreau să văd din vârful turnului mânăstirea și satul care o înconjoară și care îi poartă numele. Urcușul e greu, pe o scară abruptă, lungă și îngustă, cu multe coturi. O scară doar pentru îngeri, duhuri fără trup. Dar priveliștea merită efortul. O pace adâncă plutește peste dealurile și pădurile care văluresc orizontul. Soarele transformă ceața într-o aură care înveșmântează biserica, asemenea unui sfânt. E liniște, liniște deplină. Și o bucurie, de nu știu unde, mă cuprinde.
Nu doar biserica, ci și locul e sfânt. Înainte de această ctitorie, pe aceeași pajiște fusese un schit din lemn, căci Humorul era vatră monahicească veche. Ce credință tare au avut oamenii din această parte de lume, încât de fiecare dată când li s-a prăbușit o biserică, au înălțat alta, mai trainică și mai frumoasă, dintre care ultima, iată, a răzbit veacurile până la noi!
Minuni
O întreb pe maica Ana dacă s-au petrecut și minuni de-a lungul timpului în Mânăstirea Humor. Mă privește cu licăr în ochi și cu un vag zâmbet în colțul gurii. „Nu știu să vă împărtășesc astfel de taine, căci eu sunt de puțină vreme aici, doar de 25 de ani” – spune, cu glas mic, ca un fel de scuză. Tac și îi dau oarecum dreptate. Timpul călugărului se măsoară altfel, iar ce ni se pare nouă miracol este pentru monahi firescul de zi cu zi.
„După mine, totuși am trăit o minune mare de la Dumnezeu: am reușit ca obște să scoatem la lumină nemaipomenita pictură murală a lui Toma Zugravul. Acum e limpede și vie, despovărată de straturile de fum și praf care au acoperit-o atâtea veacuri. Și când o privești, te duce în cealaltă parte a lumii, cea veșnică. Or, pentru un credincios care participă la slujbele noastre sau intră în biserică, fie numai ca să se închine, în trecere, acest lucru e miraculos”, adaugă maica Ana.
În satul Mânăstirea Humorului sunt, totuși, multe povești despre minunile care li s-au întâmplat unor oameni care s-au rugat la icoanele împărătești din biserică. Sunt cunoscuți creștini care au fost izbăviți din boli incurabile; femei care nu puteau rămâne însărcinate și au căpătat prunci după ce au participat la 40 de Liturghii în biserica mânăstirii; țărani care și-au primit peste noapte bunurile furate, pentru că au îngenuncheat dinaintea altarului de la Humor… Însă nu vei afla amănunte și nume nici după mari insistențe, pentru că toate aceastea sunt considerate fapte de taină, iar țăranii se tem că dezvăluirea lor ar putea ridica harul de la ei. Ei cred, dimpreună cu maicile și părinții de la Humor, că noi, creștinii, nu avem nevoie să cerem semne și minuni lui Dumnezeu, ci doar să credem în El și în puterea pe care și-o arată prin sfinții Lui, iar atunci nimic nu mai este imposibil. „Pentru că nu suntem noi vrednici de minunile lui Dumnezeu, dar mare e mila Lui!”. „Toate icoanele sunt făcătoare de minuni, dacă nu vezi în ele un simplu desen, ci persoana sfântă pe care o reprezintă”, îmi spune șoptit, cu ochii în pământ, o femeie pe nume Maria, care până s-o întreb de miracole, mă trăgea veselă de mânecă, să-i cumpăr iile cusute în casă, pe care le vinde la câțiva pași de mânăstire. Cu toate astea, însăși maica stareță a Mânăstirii Humor, Paraschiva Solohan, a dezvăluit cândva, unui ziar al Bisericii, că „cele patru icoane împărătești din catapeteasmă sunt făcătoare de minuni”. Din păcate, maica stareță este acum plecată și nu pot afla mai multe despre icoanele sfinte de la Humor.
Înapoi
Când ies pe poarta mânăstirii, îmi pare că aura ei mă urmează. Oamenii, dealurile, animalele, clădirile, copacii par desprinși din fresca bisericii. Ceva curat și cuminte văd în tot lucrul și în toată făptura. Un duh bun ne îmbracă pe toți, localnici sau pelerini, și ne însoțește atât de departe, cât suntem în stare să ținem minte că la Humor ne-am împărtășit de o minune: existența unei case a lui Dumnezeu. Și oriunde am merge și oricâte minuni am mai cunoaște, aceasta rămâne unică și ne va chema mereu înapoi, cu un dor niciodată stins. Un dor pe care depărtarea ți-l întreține și pe care apropierea de mânăstire nu ți-l ostoiește, căci nu e din lumea aceasta. Și nu e pentru lumea aceasta.
Pe scurt
* În actualul sat Mânăstirea Humorului a existat încă din secolul al XIII-lea un schit de călugări, cu o biserică din lemn. În jurul anului 1400, la porunca lui Alexandru cel Bun, biserica din lemn, ruinată, a fost înlocuită de una din piatră.
* La începutul secolului al XVI-lea, și această biserică era distrusă, probabil de o năvălire barbară.
* Mânăstirea Humor care este până astăzi în picioare a fost construită în anii 1528-1530, la mică distanță de vechea ctitorie, din porunca domnitorului Petru Rareș.
* Ea poartă hramurile Adormirea Maicii Domnului (15 august) și Sfântul Mucenic Gheorghe (23 aprilie).
* În ansamblul mânăstiresc mai există două monumente istorice, pe lângă biserică: Turnul clopotniță (sec. XIX) și Turnul de apărare al lui Vasile Lupu (1641).
* În anul 1993, UNESCO a inclus biserica Mânăstirii Humor, împreună cu alte șapte biserici din nordul Moldovei (Arbore, Pătrăuți, Moldovița, Probota, „Sf. Ioan cel Nou” din Suceava, Sucevița și Voroneț), pe lista patrimoniului cultural mondial, în grupul Bisericile pictate din nordul Moldovei.
____________
* Text apărut inițial în Formula As, nr. 1405, din 20 – 27 Februarie 2020