Pr. Conf. Univ. Dr. Gheorghe Holbea, prodecan al Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucureşti şi parohul bisericii „Precupeţii Noi”, a fost apropiat al unora dintre marii duhovnici ai României. Părintele Sofian Boghiu şi părintele Ştefan Slevoacă (profesor şi predicator strălucit) i-au fost duhovnici, părintele Dumitru Stăniloae l-a iubit şi l-a sprijinit ca pe propriul copil, părintele Ioanichie Bălan l-a onorat cu prietenia lui, de la părintele Cleopa Ilie s-a împărtăşit de „harisma cuvântului”, de la părintele Paisie Olaru de „harisma blagosloveniei”, iar de la părintele Elefterie Mihail de „harisma omeniei”. Toate aceste mari întâlniri şi-au lăsat amprenta asupra părintelui Gheorghe Holbea. De la marii duhovnici pe care i-a cunoscut a învăţat că esenţa credinţei ortodoxe stă în simplitate, iar simplitatea, care aduce pacea sufletească, se capătă prin încercări şi suferinţă. De aceea îi iubeşte, îi pomeneşte la slujbe şi îi cinsteşte în conferinţele publice pe care le organizează, pe preoţii, călugării şi mirenii care au pătimit pentru Hristos şi pentru neamul românesc, în închisorile comuniste.
Iniţierea: Sihăstria – Sihla – Agapia Veche
– Părinte profesor, vă număraţi printre oamenii fericiţi care au avut norocul şi bucuria să trăiască în preajma unor mari duhovnici ai bisericii ortodoxe, ca ucenic şi ca prieten. Cum v-aţi apropiat de ei?
– Pronia cerească a vrut aşa. În 1979 eram elev în anul întâi la Seminarul Ortodox „Chesarie Episcopul” din Buzău, şi, în prima vacanţă, m-am hotărât să merg pe la mânăstiri, împreună cu un coleg mai mare, Costel Tănăsache, astăzi profesor la Facultatea noastră şi preot în Bucureşti. Până atunci, nu ajunsesem niciodată la mânăstire, deşi viaţa monahală mă interesa. Am mers întâi la Mânăstirea Cetăţuia din Iaşi, unde am văzut ce înseamnă viaţă de obşte. Acolo, însă, am stat puţin. Pe urmă am mers la schitul Ţibucani, care aparţinea de Mânăstirea Secu, şi acolo am intrat în ritmul adevărat al mânăstirii. Fiind în zonă, am vrut să-i cunosc pe câţiva dintre duhovnicii despre care se dusese vestea în ţară. La Sihăstria l-am întâlnit pe părintele Cleopa, după care am urcat la Sihla, unde era părintele Paisie Olaru, şi-apoi am coborât la Agapia Veche, unde era duhovnic părintele Elefterie Mihail, care fusese stareţ la Dervent. A fost un drum iniţiatic, care m-a încărcat atât de mult sufleteşte, încât l-am refăcut apoi în fiecare vară, pe toată perioada studiilor. Cinci săptămâni din fiecare vacanţă de vară, ca elev şi apoi student, le-am petrecut la mânăstirile din Moldova. A fost una dintre perioadele bogate duhovniceşte din viaţa mea.
„Părintele Cleopa avea focul duhului, părintele Paisie Olaru, harul blagosloveniei”
– Ce v-a impresionat cel mai mult la aceşti părinţi?
– La părintele Cleopa m-a fascinat felul în care vorbea. Dar nu atât pentru ce spunea, deşi erau lucruri extrem de interesante, cât mai ales pentru cum spunea. Am avut o revelaţie, pentru că părintele Cleopa transmitea ce trăia: o realitate întrepătrunsă – cea văzută şi cea nevăzută. Eu am crescut într-o familie credincioasă. Citisem cărţi duhovniceşti, părinţii mi-au cultivat sentimentul religios cu o dimensiune rituală a vieţii… Dar chiar şi aşa, un copil se eliberează foarte greu din viziunea magică asupra vieţii, de felul acela de a privi totul ca pe o poveste. Or, părintele Cleopa reuşea să dea viaţă unei pilde din Pateric, de exemplu. În gura lui nu-mi mai părea, ca până atunci, un basm, ci o realitate concretă, pe care părintele o cunoştea direct şi mi-o împărtăşea. Părintele Cleopa făcea prezenţe reale, în acel moment, în acel loc unde ne aflam, din marile figuri ale ortodoxiei, din Sfinţii Părinţi, care trăiseră pe pământ în urmă cu sute de ani. Când spunea: „I-auzi ce spune dumnezăiescul Pavel…”, îl şi vedeai pe Sfântul Apostol Pavel în carne şi oase în faţa ta. Istoria Bisericii era o realitate personală pentru părintele Cleopa, pe care ţi-o făcea accesibilă şi ţie. Sfinţii nu erau numai chipuri zugrăvite în icoane şi nume în faţa cărora ne aplecam, plini de evlavie, deveneau oameni ca noi, care vorbeau aievea, cu şi despre Dumnezeu! Pentru că părintele Cleopa nu reproducea pasaje din Scriptură sau din Sfinţii Părinţi, ci îţi oferea un cuvânt pe care îl frământase îndelung în fiinţa lui şi îl trăise. Era viu! Iată de ce spun că părintele Cleopa avea harisma cuvântului. Cuvântul biblic şi cuvântul patristic aveau în gura lui focul duhului. Şi mulţi mărturisesc asta. De pildă, fiica lui Alexandru Mironescu, Elena, a povestit cum odată a venit la ei în casă părintele Cleopa, şi când a început să vorbească despre icoana Rugului Aprins, pe care o aveau pe un perete, icoana a început să se mişte şi dinspre ea s-a auzit ca un fel de cântare îngerească. Nu degeaba părintele Cleopa era căutat de mii şi mii de credincioşi din toate colţurile ţării.
– Cu un asemenea dar, nu este greu să mai punem pe cineva alături?
– Nu, pentru că fiecare mare duhovnic are harisma lui. Părintele Paisie Olaru, de exemplu, o avea pe cea a blagosloveniei. El avea un trup împuţinat, părea neputincios, dar când îţi dădea binecuvântarea, te apropia cu capul de pieptul lui şi îţi spunea cu o voce subţire „Domnul să te binecuvânteze, Domnul să te apere, Domnul să-ţi hărăzească un colţişor de rai!”, simţeai că se revarsă peste tine o pace care nu putea veni decât de la Dumnezeu. Şi îţi lua toate grijile.
Părintele Elefterie Mihail te vindeca, şi de boli sufleteşti, şi de boli de oase. Făcuse o şcoală de medicină tradiţională şi ştia leacuri cu plante şi să repare orice era legat de scheletul osos. Îşi dădea imediat seama de ce suferi, chiar dacă nu-i spuneai. Era de o bunătate nemaipomenită. Stătea cu noi, nişte copii, două, trei ore, la taifas duhovnicesc, şi ne ospăta din belşug. Ne răspundea la întrebări şi ne vorbea despre capcanele care apar în urcuşul spiritual. Faptul că un părinte ca el ne acorda atâta atenţie însemna foarte mult pentru noi. Iar când plecam, de fiecare dată, ne dădea câte un ban de drum, chiar dacă noi nu ceream şi nici nu ne aşteptam. Avea harisma omeniei.
„M-am legat pe viaţă de Mânăstirea Bistriţa”
– Pe părintele Ioanichie Bălan şi pe părintele Dumitru Stăniloae, care apoi v-au îndrăgit mult şi v-au ajutat, i-aţi întâlnit ceva mai târziu…
– Da, întâi pe părintele Ioanichie, în anul 1982, la Mânăstirea Bistriţa de Neamţ. Citisem cărţile sale, primul volum din „Convorbiri duhovniceşti” şi „Patericul românesc”, şi am fost curios să-l cunosc. Datorită părintelui Ioanichie şi părintelui Iustin Pârvu, care era atunci tot acolo, m-am legat pe viaţă de Mânăstirea Bistriţa, care reprezintă pentru mine un fel de mânăstire de metanie. Am petrecut acolo şase vacanţe de vară. Şi apoi am revenit de câte ori am putut.
Părintele Ioanichie Bălan m-a iubit foarte mult, până a trecut la cele veşnice. Împreună cu părintele Luca Diaconu, actualul stareţ de la Mânăstirea Bistriţa, am diortosit volumul al doilea din „Convorbiri duhovniceşti”, atunci, într-o vacanţă, la rugămintea părintelui Ioanichie. L-am iubit şi îl iubesc enorm pe părintele Ioanichie, pentru că a făcut o misiune foarte importantă în perioada comunistă, prin câteva din cărţile pe care le-a scris: „Patericul românesc”, „Vetre de sihăstrie românească”, „Convorbiri duhovniceşti” şi „Mărturii româneşti la locurile Sfinte”; a arătat că în spaţiul românesc avem mari duhovnici, chiar în acea vreme, că avem icoane făcătoare de minuni, că se întâmplă minuni, că pe pământ românesc au trăit oameni sfinţiţi – care mai târziu au fost şi canonizaţi. Nu ştiu dacă a analizat cineva ce impact au avut în conştiinţa contemporanilor săi cărţile părintelui Ioanichie. Cred că le-au fost de mare folos sufletesc foarte multor români. Din lavra de la Bistriţa s-au ridicat mulţi părinţi duhovniceşti, călugări îmbunătăţiţi, cum a fost şi părintele Iustin Pârvu. Tot datorită Mânăstirii Bistriţa l-am cunoscut şi pe părintele Dumitru Stăniloae. Stareţul Ciprian Zaharia aducea des cărturari la mânăstire… Venea des acolo şi istoricul literar şi teologul Dan Zamfirescu. Odată am plecat împreună acasă, iar pe tren mi-a spus că ar trebui să-l cunosc pe părintele Dumitru Stăniloae. L-a sunat pe părinte şi m-a introdus. Era în 1986. Eu îl ştiam pe părintele numai ca mare teolog, dar nu-l întâlnisem niciodată. Era pensionar de prin 1973 şi nu l-am avut profesor. Pe vremea studenţiei mele nu a fost invitat niciodată la facultate să ţină o prelegere sau să-l cunoaştem, deşi era o somitate în materie, foarte cunoscut prin „Filocalii” şi „Teologia Dogmatică”.
„Cunoştinţa cu părintele Stăniloae a fost una dintre cele mai mari binecuvântări ale vieţii mele”
– Cum a fost întâlnirea cu el? În zilele noastre, amintirile acestea sunt fără preţ…
– M-am dus timorat la părintele acasă. Mă aşteptam să fie sofisticat şi pretenţios, căci avea renumele de cel mai mare teolog român, dar am întâlnit un om bun şi foarte simplu. Era de o simplitate dezarmantă, asta m-a cucerit. Cunoştinţa cu părintele Stăniloae a fost una dintre cele mai mari binecuvântări ale vieţii mele. M-a iubit ca pe propriul lui copil. Nu vreau să sune ca o laudă, ci ca o mulţumire adusă lui Dumnezeu această mărturisire. Şi a fost direct interesat şi implicat în viaţa mea. Avea o mare generozitate, îţi dădea valoare, te făcea să te simţi important, nu te umbrea cu nimic. Desigur, nu eram singurul care îi trecea pragul casei şi pe care îl copleşea cu bunătatea lui. Pictorul Horea Paştină, de pildă, era tot timpul la părintele Stăniloae. Veneau şi mulţi alţii, Maria Vârcioroveanu, Costion Nicolescu, Costea Munteanu… Părintele m-a ajutat mult să înţeleg în profunzime ortodoxia. Mi-a dăruit cărţi în manuscris, ca bunăoară „Chipul nemuritor al lui Dumnezeu”… Cuvintele părintelui dospeau în mine bucurii. De altfel, planul tezei mele de licenţă l-am făcut cu părintele Stăniloae: „Persoană şi comuniune”. Iar când am luat examenul pentru doctorat, părintele s-a bucurat de parcă ar fi fost o izbândă personală. Apoi, în 1991, mi-a dat o foarte măgulitoare recomandare pentru bursa de doctorat din Grecia.
„Numitorul comun al Marilor Duhovnici este Duhul Sfânt”
– Părinte profesor, ce însuşire aparte, ce dar îi desparte pe marii duhovnici de duhovnicii obişnuiţi?
– Sunt autentici. Iar această pecete a autenticităţii se capătă prin grele încercări, prin suferinţă. Este vizibilă pe chipurile şi în vieţile unor duhovnici ca părintele Sofian Boghiu, părintele Arsenie Papacioc, părintele Iustin Pârvu… Şi, în general, lumea simte duhul autentic. E ca şi cum ai gusta din harul dumnezeiesc. E o harismă pe care o simţi. Marii duhovnici reuşesc să scoată din tine ce este frumos şi bun. Toţi avem păcate, toţi suntem neputincioşi, dar în faţa lor ne luminăm. Eu am fost atras de duhovnicii blânzi şi eu însumi cred că sunt acum un duhovnic blând. M-am împărtăşit de blândeţea părintelui Sofian, de blândeţea părintelui Ştefan Slevoacă, de inteligenţa şi bunătatea părintelui Arsenie Papacioc, de dragostea copleşitoare a părintelui Stăniloae, de prietenia părintelui Ioanichie Bălan… Pe toţi îi pomenesc cu mare drag şi cu recunoştinţă la fiecare Sfântă Liturghie.
– Au marii duhovnici şi ceva care îi face să semene, un numitor comun?
– Numitor comun este Duhul Sfânt, pentru că altfel sunt diferiţi ca firi. Spre exemplu, părintele Adrian Făgeţeanu, de la Mânăstirea Antim, avea o oarecare asprime care nu se potrivea tuturor. Părintele Ioanichie Bălan părea dur, dar în fapt era un moldovean cumsecade imediat ce te apropiai de el. Părintele Iustin Pârvu era de o fineţe şi o generozitate incredibile.
– Credeţi că sunt epoci care favorizează apariţia marilor duhovnici prin prigoana asupra credinţei, prin încercări?
– Da, într-adevăr. Şi acum trecem printr-o astfel de perioadă, deşi, la prima vedere, nu s-ar spune. De fapt, toate timpurile sunt de încercare, dar fiecare vreme este mântuitoare, după cum afirma Mircea Vulcănescu. Acum avem nevoie, poate mai mult ca altădată, de discernământul marilor duhovnici. E o perioadă de confuzie generală. Trăim într-o lume tulbure, în care se cultivă confuzia pe scară largă.
– Există speranţe ca marii noştri duhovnici să aibă urmaşi în generaţiile de azi?
– Din păcate, marii noştri duhovnici s-au cam dus. Cu siguranţă sunt foarte buni duhovnici şi în generaţiile mai tinere. Dar mie mi-e greu să spun nume, pentru că am rămas îndrăgostit de cei pe care toţi îi ştim drept marii noştri duhovnici: Cleopa, Paisie, Sofian, Elefterie, Ioanichie, Iustin, Arsenie, Adrian, Teofil – toţi trecuţi la Domnul. În prezent, am, de pildă, mare evlavie la părintele Rafail Noica. Sigur că sfinţia sa e mai izolat, dar din când în când, ţine câte o conferinţă sau publică o carte, prin care ajută mai mulţi creştini decât ar putea ajuta dacă ar sta tot timpul numai în scaunul de spovedanie. Pentru mine, „Cultura duhului” este o carte revelatoare. Nimeni nu a scris atât de simplu, clar, sintetic şi convingător, despre paternitatea duhovnicească a răsăritului creştin. Adică, prin taina duhovniciei, Dumnezeu îl mântuieşte pe credinciosul păcătos prin preotul păcătos. Căci nimeni nu este fără de păcat, iar preotul nu trebuie să se pună în locul lui Dumnezeu, ci să fie împreună-slujitor cu Dumnezeu. Şi-atunci Dumnezeu face minuni. Revenind la întrebarea dvs., da, sunt şi alţi buni duhovnici, şi ei vor fi tot mai mari pe măsură ce îi vom creşte şi noi.
– Vreţi să spuneţi că un duhovnic devine mare prin evlavia, rugăciunea şi suferinţele credincioşilor?
– Da. Tot părintele Rafail Noica spune că fiii duhovniceşti îi nasc pe părinţii duhovniceşti. Prin dragoste, prin rugăciune şi prin toate celelalte. Aşadar, în mare măsură, poporul dreptcredincios are duhovnicii pe care îi merită. Vrei un duhovnic bun? Atunci, roagă-te pentru el, iubeşte-l, ascultă-l! Nădăjduim că Dumnezeu va ridica mari duhovnici din nou.
– Toţi preoţii au har de la Dumnezeu. Totuşi, lumea caută cu tot dinadinsul duhovnici cu faimă. De ce?
– Desigur, Dumnezeu lucrează prin toţi duhovnicii, dar pe unii îi dăruieşte cu harisme speciale: blândeţe, bunătate, cuvânt convingător etc. De fapt, cred că până să aibă faimă, marii duhovnici atrag prin harismele pe care le au. Oamenii simt puterea Duhului în acei preoţi şi de aceea îi caută. După ce foarte mulţi i-au descoperit, începe să funcţioneze şi „reclama”, sau forţa recomandării, dacă vreţi. Aici apare o altă problemă: lipsind marii duhovnici, se fac remarcaţi mai degrabă duhovnicii cu brand. În căutare de senzaţional, de miraculos, oamenii supradimensionează pe câte unul, care capătă o reputaţie fără acoperire duhovnicească, el fiind, săracul, un neputincios. Şi e foarte periculos, pentru că astfel este alimentată mândria unor preoţi, care sunt împiedicaţi să crească duhovniceşte, ba sunt traşi şi înapoi, şi nici nu mai pot ajuta pe nimeni.
„Când te afli la hotarul dintre viaţă şi moarte, devii simplu şi esenţial”
– Mulţi dintre marii duhovnici pe care i-aţi pomenit au plătit credinţa cu suferinţă. Faptul că au pătimit aşa de amarnic în închisorile comuniste v-a făcut mai sensibil la tematica martirajului, de care vă preocupaţi în mod constant?
– Da, dar nu numai din empatie sau pentru recuperarea istoriei adevărate, ci pentru modelele de trăire creştină care sunt astfel de oameni. Am simţit că ei întruchipează profunzimea învăţăturii creştine. L-am cunoscut bunăoară prin „Jurnalul Fericirii” pe monahul Nicolae Steinhardt, care, fără să fie preot, a fost totuşi duhovnicul unor generaţii. Şi el mărturisea că a intrat mândru, orgolios în închisoare şi a ieşit din temniţă vindecat, gata să se bucure de un colţ de pâine, de o mână de iarbă şi de un petec albastru de cer – lucruri pe care în general nu le luăm în seamă. Când te afli la hotarul dintre viaţă şi moarte, devii simplu şi esenţial. Deci, să nu ne ferim de încercări, ci să ne bucurăm când ni se dau, pentru că avem prilejul să ne îmbunătăţim sufleteşte. În clipele acelea rămâi tu singur, faţă în faţă cu Dumnezeu. Şi-atunci este momentul adevărului.
(Formula As nr. 1157, 12 – 19 Martie 2015)
Frumoase reportaje! Acum v-am cunoscut blogul și ma bucur nespus!Sa vă ajute Bunul Dumnezeu sa ne dați speranță prin scrierile dumneavoastră! Doamne ajută!