APEL LA RECONSTRUCȚIE NAȚIONALĂ

Viziunea noastră pentru o Românie puternică

România se află într-un moment de răscruce. Crizele suprapuse – economică, socială, de securitate și, mai presus de toate, de încredere – nu mai pot fi gestionate prin măsuri conjuncturale, prin simple schimbări de guvern sau prin pachete de austeritate care tratează simptomele, ignorând boala. Diagnosticul este evident și dureros: asistăm nu la un eșec de guvernare, ci la un eșec sistemic al statului român. Un stat capturat de interese clientelare, slăbit de incompetență și lipsit de o viziune pe termen lung a devenit cea mai mare vulnerabilitate a națiunii.

De aceea, în calitatea mea de europarlamentar român și președinte al partidului Acțiunea Conservatoare, supun atenției opiniei publice și mai ales a clasei politice, începând cu Președintele statului și Prim-Ministrul României, o viziune de stat, un proiect de inginerie instituțională menit să reclădească din temelii arhitectura statului român.

Propunerea noastră nu este despre „cine” conduce, ci despre „cum” este condusă România. Este despre crearea unor mecanisme și instituții care să forțeze competența, să garanteze calitatea și să asigure continuitatea, indiferent de culoarea politică a celor aflați temporar la putere.

Proiectul de țară ”România Puternică 2050” se fundamentează pe patru piloni interconectați, patru reforme profunde care, odată implementate, vor transforma radical capacitatea statului de a servi interesul public.

* * *

Avem convingerea că astăzi, mai mult decât orice, românii au nevoie de reconciliere națională, de recăpătarea încrederii în actul politic, în oamenii politici și în instituțiile statului, precum și să fie consultați în privința chestiunilor majore pentru societate.

Toate acestea devin posibile printr-un dialog continuu și fecund – pe marginea problemelor serioase cu care ne confruntăm ca stat – între Putere și Opoziție, între instituțiile fundamentale ale statului, între diferite paliere ale societății, pentru identificarea celor mai bune soluții.

Prin urmare, vă propunem să începem dialogul de la viziunea noastră pentru reformarea statului, care se bazează pe cei patru piloni despre care vom vorbi mai jos. Pentru că o Românie puternică este posibilă numai prin reformare reală. Planul nostru este, în mod evident, mai laborios, dar discuția începe de la necesitatea punerii în operă a pilonilor următori.

I. STATUL MERITOCRATIC

Diagnostic: Cancerul clientelismului și paralizia administrativă

Boala fundamentală a statului român este politizarea extremă a administrației. De la cel mai mic post într-o primărie rurală, până la funcțiile de director general în ministere, criteriul de angajare a devenit, în mod cvasigeneralizat, carnetul de partid. Această realitate, documentată în rapoartele succesive ale Comisiei Europene și ale societății civile, are consecințe devastatoare:

  • Incompetență generalizată: Funcțiile tehnice sunt cel mai adesea ocupate de persoane fără pregătirea necesară, ducând la o calitate deplorabilă a serviciilor publice.
  • Capacitate administrativă redusă: Incapacitatea de a scrie și implementa proiecte complexe este motivul principal pentru care România este pe cale să piardă miliarde de euro din PNRR.
  • Lipsă de predictibilitate: Funcționarii publici sunt într-o permanentă stare de incertitudine, fiind schimbați odată cu puterea politică, ceea ce anulează orice posibilitate de a construi o carieră bazată pe performanță.
  • Corupție sistemică: Politizarea este terenul fertil pentru corupție, favorizând rețele de interese care captează resurse publice.

Propunere detaliată: Arhitectura și funcționarea Agenției Naționale pentru Resurse Umane (ANRU)

Pentru a vindeca această boală, propunem înființarea Agenției Naționale pentru Resurse Umane (ANRU), printr-o lege organică ce va reforma din temelii statutul funcționarului public.

  • Statut: ANRU va fi o instituție publică autonomă, independentă de Guvern și de ministere, aflată sub control parlamentar. Bugetul său va fi aprobat direct de Parlament, pentru a-i garanta independența financiară.
  • Conducere: Agenția va fi condusă de un Consiliu Director format din 7 membri, cu mandate de 7 ani, neafiliați politic. Numirea acestora se va face printr-un mecanism care să asigure o largă reprezentativitate și o înaltă expertiză: câte un membru numit de Președinția României, Înalta Curte de Casație și Justiție, Academia Română, Avocatul Poporului, asociațiile profesionale ale funcționarilor publici, iar doi membri de către asociațiile patronale și sindicale reprezentative.
  • Mandat Exclusiv: ANRU va avea monopolul organizării tuturor concursurilor de angajare și promovare pentru funcțiile publice din întregul aparat bugetar, central și local, cu excepția funcțiilor de demnitate publică (miniștri, secretari de stat) și a personalului din sistemul de apărare și ordine publică.
  • Procedura de Concurs: Procesul va fi complet digitalizat și standardizat. Instituțiile publice vor transmite către ANRU cerințele postului, iar Agenția va organiza concursuri naționale sau locale. Probele scrise vor fi anonimizate (cu lucrări secretizate prin cod de bare), iar interviurile vor fi înregistrate audio-video și susținute în fața unor comisii mixte, formate din experți ANRU și reprezentanți ai instituției angajatoare.

Impact strategic și beneficii pe termen lung

Implementarea ANRU va genera o revoluție a competenței:

  • Depolitizare reală: Va rupe legătura toxică dintre apartenența politică și ocuparea unei funcții publice.
  • Profesionalizare: Va atrage în sistemul public profesioniști valoroși, care în prezent evită administrația din cauza clientelismului.
  • Eficiență și performanță: Un corp de funcționari competent va crește exponențial capacitatea statului de a implementa politici publice și de a atrage fonduri europene.
  • Restaurarea încrederii: Va fi cel mai puternic semnal că statul se reformează, crescând încrederea cetățenilor în instituții.

 II. STATUL PROTECTOR

Diagnostic: Cetățeanul vulnerabil într-o piață necontrolată

România a devenit o piață de categoria a doua, unde siguranța și calitatea vieții cetățenilor sunt constant amenințate.

  • Produse de calitate îndoielnică: Scandalurile privind dublul standard al alimentelor, jucăriile periculoase sau materialele de construcții neconforme sunt o constantă.
  • Lucrări publice sub standard: Prăbușirea unor poduri, autostrăzi care necesită reparații la scurt timp după inaugurare sau clădiri publice reabilitate superficial demonstrează un eșec al controlului calității.
  • Tragedii evitabile: De la Colectiv la Ferma Dacilor, tragediile naționale au scos la iveală aceeași cauză: un sistem de control fărâmițat, corupt și ineficient (ISU, ANPC, ISC, etc.), incapabil să impună respectarea legii.

Propunere detaliată: Arhitectura și funcționarea Agenției Naționale pentru Controlul Standardelor de Calitate (ANCSC)

Propunem crearea Agenției Naționale pentru Controlul Standardelor de Calitate (ANCSC), un „gardian” unic și puternic al siguranței naționale.

  • Statut: O agenție-umbrelă, în subordinea directă a Prim-Ministrului, care va prelua și va coordona atribuțiile de control pe linie de calitate și siguranță de la instituțiile existente.
  • Autoritate extinsă: ANCSC va avea „echipe de intervenție rapidă” și inspectori cu puteri sporite, capabili să efectueze controale inopinate oriunde pe teritoriul național. Va dispune de o rețea de laboratoare acreditate la nivel european.
  • Mandat cuprinzător: Va verifica, prin lege, calitatea și conformitatea pentru:
    1. Toate lucrările de infrastructură publică: Nicio lucrare nu va fi recepționată fără avizul tehnic al ANCSC.
    2. Produsele de larg consum: În special alimente, produse pentru copii, medicamente și electronice.
    3. Serviciile care implică siguranța publică: De la unități de turism la instalații industriale.
  • Sancțiuni drastice: ANCSC va avea puterea de a opri lucrări, de a retrage de pe piață loturi întregi de produse, de a închide temporar unități și de a aplica amenzi disuasive, de până la 10% din cifra de afaceri a companiei vinovate.

Impact strategic și beneficii pe termen lung

  • Siguranța cetățeanului: O creștere reală a siguranței vieții de zi cu zi.
  • Protejarea economiei locale: Eliminarea concurenței neloiale făcute de produse ieftine și proaste producătorilor români onești.
  • Eficiența banului public: Garantarea că fiecare leu investit în infrastructură se traduce într-o lucrare durabilă.
  • Brand de țară: Transformarea sintagmei „Fabricat în România” într-un veritabil sigiliu al calității.

III. STATUL INVESTITOR

Diagnostic: Sărăcia, o gaură neagră bugetară

Abordarea actuală a sărăciei este falimentară. Statul acționează reactiv, cheltuind sume colosale pe ajutoare sociale care nu fac decât să întrețină dependența și să gestioneze consecințele: abandon școlar, probleme grave de sănătate, infracționalitate, depopulare. Conform datelor INS, rata sărăciei relative depășește 21%, iar în mediul rural aceasta explodează, în special în regiunea Moldovei.

  • Conceptul strategic: Propunem o schimbare radicală de paradigmă, rezumată în principiul: Investiția în eradicarea cauzelor sărăciei este, pe termen lung, mult mai profitabilă pentru stat decât finanțarea consecințelor ei.

Propunere detaliată: Mecanismul Strategiei Naționale de Combatere a Sărăciei (SNCS)

  • Fondul Național pentru Dezvoltare Comunitară: Crearea unui fond special, finanțat dintr-un procent fix (ex: 0.5%) din PIB și din taxe pe vicii, care nu va mai acorda ajutoare individuale, ci va finanța proiecte integrate de revitalizare economică în cele mai sărace 200 de comunități din România.
  • Proiecte integrate: Pentru fiecare comunitate, se va realiza un plan de investiții pe 5 ani, care va include, în funcție de specificul local:
    1. Infrastructură de bază: Extinderea rețelelor de apă, canalizare și gaz.
    2. Unități de producție locale: Finanțarea construirii unor mici fabrici de procesare (legume-fructe, lactate, carne), ateliere meșteșugărești sau centre de colectare.
    3. Formare profesională: Înființarea unor școli de meserii care să pregătească forța de muncă pentru noile unități de producție.
    4. Antreprenoriat local: Acordarea de micro-granturi și consultanță pentru localnicii care doresc să deschidă mici afaceri conexe.

Impact strategic și beneficii pe termen lung

  • Eradicarea sărăciei extreme: Transformarea comunităților asistate în comunități active economic, care produc valoare și plătesc taxe.
  • Reducerea cheltuielilor sociale: Scăderea drastică a presiunii pe bugetul de asistență socială.
  • Revitalizare demografică: Crearea de locuri de muncă va stopa exodul tinerilor și va putea chiar încuraja reîntoarcerea unora dintre cei plecați.
  • Creștere economică sănătoasă: Dezvoltarea unei rețele de producători locali va întări economia națională și va reduce deficitul comercial.

 IV. STATUL VIZIONAR

Diagnostic: Boala discontinuității

România este campioană la strategii abandonate. Fiecare guvern anulează proiectele majore ale predecesorului, fie din orgoliu politic, fie pentru a redirecționa fondurile către propria clientelă. Master Planul de Transport, strategia energetică, legile educației – toate sunt într-o permanentă stare de provizorat. Această discontinuitate generează o risipă uriașă de bani și timp și face din România un partener necredibil pentru investitorii pe termen lung.

Propunere detaliată: Arhitectura consensului național

Statut și componență: Crearea, prin lege, a Platformei de Consens Național pentru Proiecte Strategice (PCNPS), un for consultativ permanent, plasat sub înaltul patronaj al Președintelui României. Platforma va reuni, trimestrial, Președintele, Prim-Ministrul, liderii tuturor partidelor parlamentare, Guvernatorul BNR, Președintele Academiei Române și liderii celor mai mari confederații patronale și sindicale.

  • Misiune: Misiunea unică a PCNPS este de a defini și a valida, pe baza unor studii de fundamentare solide, un număr limitat (5-10) de proiecte strategice naționale, cu un orizont de implementare de 10-20 de ani. Exemple: finalizarea rețelei de autostrăzi și căi ferate de mare viteză, independența energetică prin finalizarea proiectelor nucleare și hidro, refacerea completă a sistemului de irigații, digitalizarea totală a serviciilor publice.
  • Acordul Politic Național: Odată definite, aceste proiecte vor fi consfințite printr-un Acord Politic Național, un document semnat de toți liderii partidelor parlamentare, prin care aceștia se angajează, indiferent dacă vor fi la putere sau în opoziție, să nu blocheze, să nu modifice substanțial și să asigure finanțarea multianuală a acestor proiecte.

Impact strategic și beneficii pe termen lung

  • Predictibilitate și stabilitate: Marile proiecte de țară vor fi scoase din jocul politic mărunt și vor beneficia de un parcurs predictibil.
  • Accelerarea modernizării: Asigurarea continuității va scurta semnificativ termenele de finalizare a proiectelor de infrastructură.
  • Credibilitate externă: România va deveni un pol de stabilitate și un partener de încredere pentru investițiile strategice pe termen lung.
  • Reconciliere națională: Promovarea unor obiective comune care transcend politica de zi cu zi, în jurul cărora să mobilizăm energiile unei generații.

Acești patru piloni formează o arhitectură coerentă, capabilă să vindece bolile sistemice ale statului român. Ei nu reprezintă programul unui partid, ci o necesitate istorică.

Le propun Președintelui României, Prim-Ministrului, guvernatorului BNR, președintelui Academiei Române, liderilor de partide parlamentare și președinților de confederații patronale și sindicale să începem deîndată acest demers de reconstrucție națională. Un proiect care poate uni energiile națiunii și poate așeza România pe un drum al demnității, al competenței și al prosperității reale.

Lasă un comentariu