Tot mai mulţi străini se convertesc la ortodoxie. Frumuseţea slujbelor şi ardoarea credinţei le dăruiesc iubirea după care tânjesc. Dacă lucrul acesta pare firesc, pentru creştini cu religii apropiate, când e vorba de „ortodocşi japonezi”, transformarea ţine şi de miracol
Trei japonezi într-o ceainărie din Bucureşti. Chipuri solemne, pictate parcă pe-o stampă veche. Lipsesc kimonourile. La o privire grăbită, cei trei bărbaţi par cam de aceeaşi vârstă, undeva pe la mijlocul vieţii. Sunt însoţiţi de un preot român, cu figură blajină şi zâmbitoare. Invitaţi ai revistei „Formula AS”, au acceptat să îi povestească reporterului miracolul vieţii lor: trecerea la ortodoxie.
Facem cunoştinţă. De la stânga la dreapta: Nukina Nobuyuki (42 de ani) – creştinat Gheorghe -, Ichiro Yuki (45 de ani) – botezat Ioan -, şi Takagi Yasuyuki (63 de ani) – sau fratele Vasile. Cărora li se adaugă duhovnicul lor, Pr. Cristian Onea, parohul Bisericii „Ceauş Radu” din Bucureşti. Să le ascultăm, împreună, povestea.
Sensei Nukina Nobuyuki (Gheorghe)
Născut la Nagoya, în Japonia, este maestru în Wado-ryu, având centura neagră cu 5 dan. Wado-ryu înseamnă „Calea armoniei” şi este un stil de karate bazat pe tehnici de apărare non-violente. Nukina deţine o şcoală de arte marţiale în Bucureşti, al cărei scop este „perfecţionarea spiritului şi caracterului prin karate”. A cunoscut-o pe soţia lui, Georgiana, chiar la Nagoya, unde ea venise cu o bursă pentru a se perfecţiona în karate. S-au îndrăgostit şi au trăit şapte ani în Japonia. „În acest timp, soţia mă ruga să o însoţesc duminica la biserică, ea fiind foarte credincioasă. Şi mergeam la o biserică protestantă, aproape de casa noastră din Nagoya sau, când eram la Tokyo, la catedrala ortodoxă rusă de acolo. La ortodocşi, mă impresionau slujbele, întotdeauna. La protestanţi se citea din Biblie, şi comentam textul. Am citit şi eu, integral, Biblia şi mi-a plăcut. Am considerat că este adevărul în ea, dar nu m-am gândit la botez. De fiecare dată când ne întorceam de la biserică, simţeam că soţia mea este şi mai puternică în interior. Avea un echilibru de invidiat. Ştiam că puterea îi vine de la credinţa ei”, spune Nukina Nobuyuki. Pentru un luptător ca el, forţa sufletească este esenţială. Într-un târziu a înţeles că puterea ortodocşilor vine din iubire. „În Japonia, lipsa de iubire îmbolnăveşte generaţiile tinere de depresie. Boala se tratează, pentru moment, în spitale, cu medicamente. Dar fundamental se tratează numai prin dragoste, pe care nu o găseşti nicăieri. În România, dragostea vindecătoare începe la biserică. Vii la preot şi îţi dă leacul potrivit. Să nu mă înţelegeţi greşit, şi japonezii iubesc, sunt generoşi, săritori cu semenii lor, dar nu au dragostea dumnezeiască. Pentru că ei trăiesc într-o comunitate desăvârşită, dar nu şi în comuniune. Dacă primeşti iubirea lui Dumnezeu, poţi sta în picioare, dacă nu, nu. Şi tu singur hotărăşti dacă vrei dragostea lui Dumnezeu sau nu”.
Apoi au fost vacanţele în România, o ţară de care s-a îndrăgostit şi în bisericile căreia a asistat la multe slujbe, chiar dacă nu înţelegea o boabă din ce cântau preoţii. În 1999, după atâţia ani de tatonare, a decis să treacă la ortodoxie, dar nu pentru ca să fie în aceeaşi credinţă cu soţia, ci pentru că îl descoperise pe Dumnezeu ca iubire. A fost botezat cu numele Gheorghe, la Catedrala Patriarhală din Bucureşti, de un sobor de preoţi condus de IPS Teodosie Snagoveanul.
„Când m-am întors de la botez, aveam o atât de mare energie, încât simţeam că plutesc la o jumătate de metru deasupra pământului. M-am aşezat în pat şi aveam aceeaşi senzaţie. Eram cuprins de o lumină şi de o bucurie greu de descris. Dar şi soţia mea îmi simţea energia atât de mult, încât îi era frică să se atingă de mine. În acea noapte, am visat că mergeam singur pe stradă, iar pe partea stângă a străzii trecea un şir de oameni fără cap. Am înţeles că am ales drumul bun”, mărturiseşte sensei, cu ochii plecaţi, ca şi cum s-ar teme să nu fie perceput cuvântul lui drept laudă.
Regretul cel mare al lui Gheorghe e că niciodată, de atunci, nu a mai avut trăirea din ziua botezului.
„Eram purificat, toate păcatele făcute până la botez îmi fuseseră spălate. Îmi pare rău că nu am putut să rămân aşa şi am făcut şi alte greşeli. Acum mă străduiesc să mă curăţ sufleteşte cât mai mult, pentru a-L primi pe Dumnezeu. Căci Dumnezeu nu vine nici măcar duminica, la Liturghie, dacă e biserica murdară, darămite într-un om păcătos”.
Părintele Cristian Onea întăreşte spusele lui Nukina despre strădania sa de a se îmbunătăţi duhovniceşte. De şapte ani, japonezul vine la Biserica „Ceauş Radu” nu doar la Sfânta Liturghie de duminică, ci şi la cele de miercuri dimineaţa (care încep la ora 5.00) şi, mai recent, şi la cea de vineri. Acum nu mai poate trăi fără Liturghie.
„L-am recunoscut de prima dată, când a venit la miruit, după o slujbă. Ne-am împrietenit, am fost şi colegi la o grădiniţă, unde eu predam religia şi sensei făcea lecţii de karate. Am mers apoi la sală, la el, la antrenamente, a venit şi el la biserică, să sfinţesc steagul echipei româneşti pe care o conducea la campionatul european de karate şi să le fac o rugăciune pentru ajutor de Sus… Au simţit cu toţii că după această rugăciune au avut rezultate mai bune şi acum vin de fiecare dată înaintea unui concurs. Mulţi copii români au învăţat odată cu tehnicile de karate, şi creştinismul de la sensei Nukina”, afirmă părintele Cristian.
Ocrotitorul familiei Nobuyuki este Sfântul Gheorghe, căci toţi ai casei îi poartă numele: pe Nukina îl cheamă Gheorghe, pe soţie Georgiana, pe fiul lor George, şi pe fiică, Sara Georgiana.
Ichiro Yuki (Ioan cel ospitalier)
Născut într-o localitate de lângă Tokyo, Ichiro Yuki şi-a făcut studiile universitare în Olanda. Acolo a cunoscut-o pe viitoarea lui soţie, Mihaela, o româncă din Oradea, studentă şi ea. În 2002 s-au căsătorit, iar după un an, şi-au botezat ortodox fetiţa. Atunci s-a botezat şi el, cu numele de Ioan. A devenit ortodox în căutarea iubirii, cea mai presus de firea umană. Tânjea după dragostea de Dumnezeu, deşi nu o conştientiza. Simţea că îi lipseşte ceva, iar soţia sa i-a deschis ochii. Nu a înţeles de la început cum este acest Dumnezeu care, din iubire, se răstigneşte pentru om. Cât a stat în Japonia şi cât a mai hălăduit prin lume, tot încerca, dar nu reuşea să-şi atingă inima de Dumnezeu. Dar, odată mutat în România, totul a început să se limpezească. În primul rând, cu frecventarea regulată a bisericii. Sfânta Liturghie este pentru Ioan cu adevărat momentul întâlnirii cu Dumnezeu. Nu înţelege niciun cuvânt în limba română, deci nici din slujbă, dar nu are nevoie pentru a simţi prezenţa Duhului Sfânt. „Pentru mine e o bucurie mare, din momentul în care intru în biserică şi până la sfârşit. Nu mă mai satur de energia care mă umple acolo.”
A fost un noroc şi pentru el, şi pentru Gheorghe, să dea peste o femeie credincioasă, care să-l aducă în Biserică? „Nu e noroc, e voinţa lui Dumnezeu. Doar Dumnezeu a putut face să se cunoască doi oameni din două culturi total diferite, aflate la zece mii de kilometri distanţă una de alta, cu religii radical deosebite, să se iubească şi să ajungă să vadă la fel Adevărul”, spune calm, cu voce înceată şi cu mâinile adunate spre piept, ca pentru rugăciune. Se sfieşte să vorbească despre Dumnezeu, pentru că despre El nu se vorbeşte oricum şi în orice poziţie, ci numai cu mare smerenie, cu frică şi cu dragoste totodată.
La început, după botez, a mai fost încercat de îndoieli: dacă a greşit, alegând o credinţă pe care nu o cunoaşte suficient, dacă nu i se potriveşte, dacă astfel şi-a trădat strămoşii şi va fi pedepsit? Dar repede i s-au spulberat aceste frici, devenind tot mai senin şi mai iubitor. Iar de când s-a mutat în Bucureşti, unde şi-a deschis un restaurant cu specific japonez, s-a hotărât să le împărtăşească şi clienţilor pe care îi simte deschişi bucuria credinţei lui. „Ortodoxia nu se ţine pentru tine. E o dovadă de iubire să îi arăţi şi altuia care e calea spre mântuire”, crede Ioan.
Takagi Yasuyuki (urmaşul Sfântului Vasile)
S-a născut la Niigata, acum 63 de ani. A venit la Bucureşti în 1996, împreună cu soţia şi cei trei copii. Şi-a deschis o firmă de imobiliare, mai ales pentru clienţi japonezi. Trece drept cel mai vechi japonez din România, dar nu de puţine ori a fost exasperat de ce se întâmplă aici. Cu toate acestea, a rămas. Poate ca să-şi dovedească sieşi că, prin tenacitate şi pricepere, reuşeşti oriunde. Copiii s-au întors în Japonia. Soţia a plecat şi ea la ei, la sfârşitul anului trecut. Poate că i-ar fi urmat şi Takagi Yasuyuki, dacă nu s-ar fi petrecut o minune cu el. Fiind singur, de sărbători, a întrebat un prieten român cum ar petrece mai bine aici, într-o perioadă în care lumea românească este cuprinsă de spiritul sărbătorii. Acela l-a îndemnat să-l însoţească la biserică. Apoi, pe 23 decembrie, anul trecut, i-a făcut o vizită lui Ichiro Yuki (Ioan), pe care îl ştia creştin, la restaurant. Au vorbit tot despre Crăciun, ortodoxie şi mântuire. Mult. La sfârşit, Ichiro i-a spus că încă şi mai multe va afla de la Nukina Nobuyuki (Gheorghe).
În Ajunul Crăciunului, au fost la slujbă la Mânăstirea Antim. De la prima Sfântă Liturghie la care a participat, Takagi a fost cucerit de împărăţia lui Dumnezeu. Dar s-a temut că e doar o părere şi n-a spus că vrea să se boteze. Pe 25 decembrie, a participat la Liturghie la părintele Cristian. În noaptea de Revelion, cei trei japonezi au mers din nou la Liturghie, la biserica „Ceauş Radu”, iar la agapa care a urmat, Takagi i-a spus părintelui că vrea să se boteze. „I-am recomandat să mai citească, să mai vină pe la biserică, pentru a se asigura că asta vrea cu adevărat, dar era foarte hotărât. Atunci, am acceptat să-l botez. M-a lăsat să-i aleg numele şi, cum eram în noaptea de Sfântul Vasile, i-am zis că îl va chema Vasile. S-a înveselit tare, pentru că ştia că Vasile înseamnă bucurie şi că Sfântul Vasile a făcut Vasiliadele, acele aşezăminte pentru îngrijirea bolnavilor. Iar el, încă înainte de a vrea să se boteze, luase decizia de a face o clinică de medicină tradiţională japoneză, bazată pe remedii naturiste şi tehnici alternative. Se bucura, pentru că numele ales îi confirma că e pe calea bună” – povesteşte părintele Cristian Onea. Peste câteva zile, Takagi s-a numit Vasile, după Taina Botezului. De atunci încoace e numai zâmbet. Nici o problemă nu i se mai pare la fel de grea ca înainte, nimic nu-l mai deranjează, este bucuros că-l are pe Hristos şi nu se mai teme de nimic. „La botez, m-am născut din nou, cu adevărat. Sunt acum ca un bebeluş, deci nu-mi mai recunosc nici vârsta din buletin”, adaugă Vasile şi râde.
Câteva întrebări
1. Ce vă place cel mai mult la ortodoxie? Frumuseţea slujbelor, adâncimea credinţei, prezenţa duhovnicească a preotului?
Gheorghe: „Esenţial şi cuceritor pentru mine este că ortodoxia se petrece în inimă. Acolo Îl simţi şi acolo vorbeşti cu Dumnezeu. La Sf. Liturghie primeşti în mod real energia divină în tine, dacă ai sufletul curat. Lumea ortodoxă este plină de locuri în care Dumnezeu este prezent în cel mai evident mod, aşa cum, de exemplu, L-am simţit la Mânăstirea Vatopedu, de pe Sfântul Munte Athos. Şi, credeţi-mă, nu este doar o vorbă. Puterea prezenţei lui Dumnezeu era atât de mare, încât nu m-aş fi mirat să-L văd întrupat. Îi voi mulţumi mereu lui Dumnezeu că există astfel de locuri”.
Ioan: „Îmi place că oricine poate trăi ortodoxia, chiar de ar fi orb sau surd, fără să vadă sau fără să audă, dacă e în biserică sau în temniţă… Dumnezeu vine la tot credinciosul care Îl cheamă. Şi vine cu iubire, iar iubirea se simte dincolo de cuvinte. Prin rugăciune, atragem energia necreată, care e Duhul Sfânt. Cu cât suntem mai mulţi în rugăciune, cu atât şi Duhul se simte mai pregnant”.
Vasile: „Sunt fericit că am descoperit ortodoxia, pentru că mă ajută să vorbesc cu sufletul meu, în rugăciune, şi să-l curăţ, să-l resetez după fiecare greşeală, prin spovedanie, pocăinţă şi împărtăşanie.”
2. După botez, aţi simţit că sunteţi mai aproape de Dumnezeu, că aţi primit mai multă putere?
Gheorghe: „Da, cum am mai spus, Îl simt pe Dumnezeu de fiecare dată la Sfânta Liturghie. Atunci nu mai suntem pe pământ, atunci suntem la cer. Trebuie însă să avem mare grijă să fim vrednici de asta, ca să nu cădem”.
Ioan: „Am început să aprofundez iubirea. Asta e marea schimbare a mea. Dacă pare prea puţin, eu vă spun că este totul”.
Vasile: „De când m-am botezat, mi s-a deschis o uşă către Dumnezeu: rugăciunea mi-e ascultată şi primesc răspuns.”
3. Cum privesc prietenii şi rudele convertirea la ortodoxie?
Gheorghe: „Unii nu mă întreabă niciodată nimic despre credinţă, considerând că e o problemă intimă. Alţii au vrut să ştie ce m-a atras la ortodoxie. Dar e imposibil să explici minunile lui Dumnezeu. Poţi numai să încerci”.
Ioan: „Cred că le stârnesc curiozitatea, de vreme ce mă ascultă când le vorbesc despre ortodoxie. Şi nu le trece tuturor pe lângă ureche ce spun”.
Vasile: „Soţia şi copiii mei sunt cu toţii protestanţi. Am fost şi în bisericile lor, dar acolo Dumnezeu nu a ajuns niciodată la sufletul meu. Asta le spun tuturor celor care mă întreabă de ce am devenit ortodox: Dumnezeu e aici!”.
4. Vă simţiţi integraţi printre credincioşii români? Îi consideraţi drept fraţi în credinţă?
Gheorghe: „În România sunt acasă. Simt asta de mulţi ani, chiar dacă predau karate şi în alte zece ţări europene, dintre care unele cu civilizaţie mare, ca Olanda, Suedia sau Anglia. Dar nu simt că locul meu e acolo şi caut să fiu cât mai mult în România şi să fac ceva pentru români. Poate pentru că aici creştinismul e mai puternic şi sufletele sunt mai apropiate unele de altele”.
Ioan: „Sunt foarte impresionat de rugăciunea oamenilor, pe care aproape că o simt fizic, fierbinte, şi care mă ia pe sus. Şi de asta merg la biserică”.
Vasile: „Trebuie să învăţ româneşte, pentru că vreau să mă apropii cât mai mult de ceilalţi credincioşi, să ne împărtăşim stările şi gândurile, bucuriile şi tristeţile”.
Apostolii ortodoxiei în Japonia: un român şi un rus
Misiunea ortodoxă în Japonia a fost începută în 1871, de arhimandritul rus Nicolae Kasatkin, cel care astăzi e cinstit ca sfânt, şi căruia i s-a alăturat arhimandritul român Anatolie Tihai. Cei doi sunt consideraţi apostolii ortodoxiei în Japonia, căci evanghelizarea acestui tărâm li se datorează. Arhimandritul Anatolie Tihai s-a născut în 1839, la Noua Suliţă, judeţul Hotin. A absolvit Seminarul Teologic din Chişinău şi Academia Teologică din Kiev, s-a călugărit în 1865 şi a fost hirotonit ierodiacon, la Mânăstirea Zografu din Sfântul Munte Athos, unde a vieţuit timp de patru ani, învăţând limba greacă şi pictura bizantină. Din 1872, s-a mutat în Japonia, la invitaţia părintelui Nicolae Kasatkin. A învăţat limba niponă, în care a predicat cu mare talent oratoric şi căldură duhovnicească, aducând la ortodoxie mii de japonezi, şi în care a făcut primele traduceri de texte ortodoxe. Lucrarea misionară l-a purtat pe părintele Anatolie la Hakodate, Osaka şi Tokio, locuri în care a deţinut diferite demnităţi bisericeşti. S-a întors în Rusia, în 1890, unde a şi murit, trei ani mai târziu.
Biserici româneşti în Japonia
În anul 2008, cu binecuvântarea PF Patriarh Daniel şi a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, au fost înfiinţate două parohii pentru cei peste 4.000 de români din Japonia. Prima, cu hramul Sfântul Gheorghe, la Ito-shi, în raza municipalităţii Tokio, iar a doua, cu hramul Învierea Domnului, la Nagoya-Osaka. Aşadar, Nukina Nobuyuki (Gheorghe) are acum biserică ortodoxă şi în oraşul său de baştină.
(Formula As nr. 1153, 12-19 Febr. 2015)
2 comentarii la „Trei japonezi L-au întâlnit pe Dumnezeu în România”
Comentariile sunt închise.