– medic, filosof, profesor şi scriitor –
„O vibraţie sufletească pluteşte în aer”
– În preajma marilor sărbători creştine, la noi, românii, pare că realitatea îşi schimbă, pentru o vreme, culoarea. Atmosfera se încarcă de un „ceva” nedefinit, care ne emoţionează şi ne face să fim altfel. Este o realitate sau doar o senzaţie indusă de „comercializarea” evenimentelor religioase?
– E ceva aievea, nu e rezultatul sugestiei mediatice, ci mai degrabă o vibraţie sufletească ce pluteşte în aer. Mergi pe stradă şi zbârnâi ca o coardă, şi nu ştii prea bine de ce. Apoi îţi dai seama că sărbătoarea e un eveniment colectiv, e glasul comunităţii, e vocea prietenilor sau a iubitelor, e, într-un cuvânt, expresia adunării celor apropiaţi. Nimeni nu poate celebra de unul singur o întâmplare primordială cum e Învierea. Singur nu înseamnă absenţa celuilalt, ci lipsa unei comuniuni, măcar la distanţă, cu cineva. Dacă stau singur în cameră şi mă gândesc la fiinţa iubită, bucurându-mă că există undeva, împrejurarea aceasta tot sărbătorire se numeşte. A sărbători înseamnă a scoate din latenţă apartenenţa de grup a celor care se închină aceluiaşi zeu. Dacă zeii cărora ne închinăm sunt diferiţi, s-a ales praful de sărbătoare. Tocmai de aceea sărbătorile sunt selective şi segregare. Ele împart drastic comunităţile şi pun bariere nevăzute între popoare. E ca un spor de tensiune al cărei val prinde numai tribul care se închină unui anumit totem. Se schimbă totemul, automat se schimbă culoarea serbării.
La tensiunea aceasta se adaugă izbucnirea vegetaţiei, fenomen de explozie spontană, care nu-i poate lăsa nepăsători nici pe cei mai sleiţi semeni. Paştele e ridicarea în conştiinţă a unui episod întreit: evenimentul de atunci al Învierii lui Hristos, evenimentul de acum al învierii naturii şi, în fine, perspectiva încurajatoare că într-o zi voi învia şi eu. Fără această întreită natură miraculoasă, Paştele ar fi o sindrofie anostă, în care nişte cheflii ar mai găsi încă un pretext să se îndoape. Întreita perspectivă face ca graniţele insului să dispară, şi atunci intri în dialog peste limitele obişnuite, îndrăgind copacii, păsările sau câinii.
– Care vă este cea mai frumoasă amintire de Paşti a copilăriei?
– Amintirea unică rămâne ciocnitul ouălor, atâta doar că, în entuziasmul meu infantil, obiceiul era golit de sens ritualic, fiind preschimbat într-o competiţie acerbă a cărei miză era „să-i înving pe toţi”. De aceea, înaintea mesei de prânz, luam castronul cu ouă şi le supuneam unei migăloase selecţii în privinţa rezistenţei la lovire. Examinam atent grosimea cojii, le alegeam pe cele cu vârf prelung, apoi le supuneam percuţiei dentare (dacă suna compact la lovirea de canin, coaja era tare), le roteam în lumina ferestrei să găsesc eventual goluri interioare şi apoi aşteptam începerea mesei. În timp ce pofta gurmandică se dezlănţuia la cei maturi, pe mine mă preocupa exclusiv câştigarea războiului, insistând tiranic ca toţi să ciocnească cu mine, cu prerogativa subînţeleasă că eu eram mereu partea activă: ridicam oul, strigând tare, ca un salut războinic: „Hristos a înviat!”, şi, nemaiaşteptând să aud „Adevărat a înviat!”, plesneam celălalt ou, savurând spectacolul zdrobirii adversarului. Când propria mea armă se rupea, grimasa de decepţie mi-o înlăturam luând alt ou din rezerva strategică pe care mi-o pregătisem dinainte. Rastelul meu era verificat, pe când adversarilor nu le mai rămăseseră decât ciurucurile ce nu trecuseră testul de vitejie. Chiar şi aşa, aveam deseori parte de dezamăgirea de a fi învins de nişte outsideri care nu promiteau nimic la prima vedere. Când ceremonia ciocnirii se încheia, de obicei asta însemnând că toate ouăle fuseseră sparte, chiar şi cele pe care nu le mai putea mânca nimeni, pentru mine voluptatea mesei se sfârşea. Restul ţinea de universul plat al conversaţiei adulţilor, din care vraja câmpului de luptă pierise: nu se mai auzea decât clinchet de pahare, voie bună şi replici cordiale, adică detalii anodine, cu neputinţă de gustat de copilul îndrăgostit de „Titilică băiat fără frică” (un erou din cărţile de colorat, a cărui poveste o puneam pe maică-mea să mi-o citească până la exasperare, şi sărmana se supunea torturii, în vreme ce eu trăiam, de fiecare dată, povestea cu o intensitate paroxistică, de parcă o auzeam prima oară). Pentru mine, Titilică era mult mai real decât Hristos, şi cred că o copilărie aşa trebuie să fie, căci problema dumnezeirii apare mai târziu, atunci când ceva în tine se rupe, cerând umplerea golului cu o perspectivă: atunci se iveşte Dumnezeu, prin conştientizarea unei fisuri pe care nu o aveam când eram mici.
– Dar o amintire din tinereţea coaptă?
– La liceu, în anii ’80, Paştele era prilej de escapadă nocturnă, o mică aventură fără prea multe accente creştine. Pe scurt, ne întâlneam că să ne distrăm, nu ca să ne apropiem de Hristos. Dată fiind supravegherea sub care trăiam în anii comunismului, părinţii evitau să fie văzuţi la biserică, de aceea rămâneau acasă, dar nouă, elevilor de liceu, frica de a ni se face referat pentru impertinenţa ideologică de a fi mers la slujbă ne lipsea cu totul. De aceea, Paştele însemna mersul în parc, adunarea în gaşcă în jurul unei bănci, cântatul din chitare, spunerea de bancuri, urzirea de flirturi cu fetele, mult alcool şi tutun aşijderea. Cum Iugoslavia era aproape de Severinul copilăriei mele, adică peste Dunăre, sârbii fiind nişte vecini cu un standard de viaţă la care noi priveam cu o consternare invidioasă, tot ce însemna băutură şi mahorcă în acei ani venea de la „cuscrii sârbi”. Pe la biserică treceam doar în fugă, spre a îngroşa rândurile grupului, dar de cum se aprindeau lumânările, plecam repede în căutarea unei alei umbroase. Nu a fost an în care o patrulă de miliţie să nu ne ridice din parc şi să ne ducă la secţia cea mai apropiată, pe motiv că tulburăm liniştea publică, iar în secţie eram trecuţi nominal într-un catastif, întrebaţi, de rutină, ce căutăm după miezul nopţii în parc şi apoi trimişi acasă. Fireşte că nu ne duceam acasă, ci ne refugiam în casa unui prieten ai cărui părinţi aleseseră să facă Paştele la ţară, iar acolo continuam zaiafetul până dimineaţă.
„Dumnezeu era în mine şi nu ştiam”
– Cum vi-L imaginaţi pe Hristos în copilărie? În preajma sărbătorilor, vă gândeaţi mai mult la El?
– Nu, nici vorbă să mă gândesc la Hristos în copilărie, lumea de năluci în care trăiam excludea gândul la Dumnezeu. Eram atât de copleşit de fanteziile vii în care mă zbenguiam de dimineaţă până seară, că mi s-ar fi părut o trădare a vocaţiei lăuntrice să-mi fugă mintea la Hristos. Eram atât de înconjurat de spiriduşi, că noţiunea de Iisus nu intra în înţelegerea mea. Leo Frobenius constată bizareria aceasta a copilăriei, că infantele trăieşte într-o lume magică, de esenţă precumpănitor fantastică, de a cărei realitate nu numai că nu se îndoieşte, dar chiar priveşte contrariat secimea universului părintesc, unde lucrurile sunt de o platitudine drastică.
Când mama mi-a spus că va veni o zi când nu mă voi mai juca, am privit-o stupefiat, de parcă m-ar fi înştiinţat că de mâine nu voi mai avea ochi. Să nu mă joc însemna să abdic din condiţia de om. Nu puteam în ruptul capului să pricep ce ar fi aceea o viaţă fără joacă, de aici şi privirea compătimitoare pe care o aruncam părinţilor, în care vedeam nişte fiinţe învinse, prozaice, cărora pofta divină a jocului le dispăruse. „Săracii”, îmi spuneam, „dacă o să ajung ca ei, o să mă sinucid”. Şi am ajuns, dar nu m-am sinucis.
Pe Dumnezeu mi-l închipuiam după clişeul obişnuit, cu plete albe, plutind pe nori, dar pe dinăuntru, imaginea aceasta nu mă convinsese niciodată. Era doar rodul imitaţiei după modele văzute, însă de mic intuiam că elementul divin e în afara imaginaţiei. Nu am avut candori timpurii şi nici presentimente precoce. Viaţa era pur şi simplu un basm necontenit, între somn şi veghe nefiind nicio deosebire. Dumnezeu era implicit în mine şi nu ştiam.
– Dar, astăzi, la vârsta deplinei maturităţi, vă mai emoţionează sfintele sărbători ale Paştilor?
– Emoţia începe în preajma Floriilor, ca o uvertură prevestind o simfonie frumoasă, şi apoi creşte în Săptămâna Mare, când slujbele deniilor te scot din rutina moţăielilor în fotoliu. Atunci e bine să te duci într-o biserică de suflet, de preferinţă una întunecoasă şi scutită de lumină artificială, cu un ecleraj plăpând, descins din mucuri de lumânare. Acolo te străduieşti să preguşti ceea ce poate sau nu să se întâmple odată: ruptura învierii. Cea mai mare greşeală e să alegi o biserică păstorită de un preot fără gust mistic, care umple incinta cu revărsare de candelabre luminate până la orbire, când jerbele sclipitoare îţi taie pofta de a mai sta acolo. Deniile au gust de prohod şi de sânge, de aceea incinta cuvenită trebuie să semene cu mormântul. Deseori mi s-a întâmplat să fug din biserici a căror tihnă era violată de incandescenţa unor becuri menite interogatoriilor, dar nu murmurelor scăpate în barbă. Iar vraja nopţii de Înviere stă în priveliştea limbilor de lumânare, care, după strigarea „Veniţi de luaţi lumină!”, încep să se întindă ca nişte tentacule, încolăcind mulţimea, pentru ca apoi, pe fundalul clipocirilor dese, să răsune, ca o înfiorătoare veste: „Hristos a înviat din morţi!”, a cărei urmare, dacă nu ar fi un mesaj neverosimil sub unghi logic, ar stârni uimirea unui dialectician mândru de a constata legea negării negaţiei în versul „cu moartea pre moarte călcând”. Clipele acestea de intonare repetată a versurilor au fiorul tulbure al ritualului ancestral. Cânţi cuvintele fiindcă ştii că înaintea ta le-au mai cântat zeci de generaţii.
„Omul modern a făcut din Paşte un prilej de festin”
– În aşteptarea Paştelui, bucuria creştinului nu este trăită pe faţă, ca în Postul Crăciunului, ci se află într-un substrat din care răsare abia după Înviere. Tot postul este unul aspru, cernit, plin de căinţă, lacrimi şi trudă a sufletului în faţa celui mai grav fapt pe care îl putea comite omul faţă de Dumnezeu: să-şi ucidă Creatorul, după ce L-a batjocorit. Totuşi, cum poţi să fii trist, când ştii deja că la sfârşitul drumului te aşteaptă bucuria?
– Îmi amintesc de Paştele sărbătorit în minele de la Cavnic, de deţinuţii politici ai anului 1953, episod descris de părintele Liviu Brânzaş în cartea Raza din catacombă. Câteva sute de deţinuţi, aflaţi într-o galerie sub pământ, au stins cu toţii lămpaşele, au lăsat pentru câteva minute să domnească un întuneric complet, apoi cineva a scăpărat un amnar, lumina s-a dat din mână în mână, şi un sobor alcătuit din zeci de preoţi a început să cânte copleşitor „Hristos a înviat”. Scena e apocaliptică, te îngrozeşte numai încercând să-ţi închipui cum arătau himerele acelea famelice, bolnave şi disperate, la sute de metri sub pământ, cântând cu groaza morţii sub nas. Părintele Brânzaş mărturiseşte că în nicio altă împrejurare nu a simţit mai cutremurător slujba Învierii, ca în acea noapte. Morala? Fără deznădejdea dată de certitudinea morţii, evenimentul Învierii nu e resimţit în adevăratul lui salt.
– Sursa bucuriei este în sărbătorirea victoriei Binelui sau în speranţa care ni se dă? Cum percepe omul modern Învierea?
– Dacă ar fi să fiu maliţios, aş spune că omul modern a făcut din Paşti un prilej de festin sau, cel mult, o ocazie de corvezi duminicale. Pentru el, a invoca Binele sau speranţa sunt simple formule retorice. În realitate, medicul, filosoful sau scriitorul au un ceas lăuntric ale cărui ace îi îndreaptă treptat spre asimilarea Învierii. Unii nu o pot asimila în veci, mintea lor, de factură raţională, neputând primi vreodată formula ininteligibilă a Învierii. Căci ce e Învierea din punct de vedere raţional? O scorneală şi nimic mai mult. Numai că viaţa are grijă să te pună în situaţii când mândria raţională sucombă în faţa suferinţei. Şi atunci te trezeşti şi capeţi îngăduinţă faţă de naturile dornice de argumente pozitive. Şi tot atunci afli că speranţa nu e un sentiment de lepădat, ci principiul obligatoriu de păstrare pe linia de plutire.
„Un popor fără sărbători sfinte e ca pilitura de fier căreia îi lipseşte magnetul”
– Dacă în virtutea unui ucaz „corect politic” sau a pierderii credinţei, lumea întreagă ar rămâne fără cele două sărbători cardinale: Crăciunul şi Paştele, ne-am putea vedea de-ale noastre mai departe, găsind suficiente alte motive de petrecere şi de bucurie? Ce ne-ar lipsi? Ce nu poate fi înlocuit?
– Ne-ar lipsi conştiinţa unui ritm organic, sub cadenţa căruia tresaltă periodic aceste mari organisme care sunt popoarele. Un popor fără sărbători sfinte e ca pilitura de fier căreia îi lipseşte magnetul menit a-l strânge în câmpuri de forţă. Paştele este câmpul de forţă al unei naţii creştine, iar ea nu are decât prea puţin de-a face cu dispoziţia mercantilă a euforiei comerciale. Crăciunul şi Paştele sunt perioadele de apogeu din conştiinţa unui neam, căci sărbătoarea cere ritual colectiv, iar colectivul înseamnă strămoşii care au rostit, la rândul lor, cuvinte precum „Hristos a înviat din morţi!”. Le spun la rândul meu şi, în felul acesta, sunt una cu ei. Aceasta e comuniunea creştină.
(Formula As, nr. 1114 din 17 – 24 Apr. 2014)