Convertirea la ură

În ultimii ani, Biserica Ortodoxă Română a devenit ţinta unei tot mai articulate şi in­tense campanii de „convertire” la ură a ro­mâ­ni­lor. Sunt vizaţi, deopotrivă, clerul şi credin­cio­şii. Trei sunt căile de atac: com­pro­miterea preoţimii, decredi­bili­za­rea credincioşilor şi eli­mi­narea Ortodoxiei din spaţiul pu­blic. Scopul final este scoaterea lui Dum­nezeu din sufletele româ­ni­lor. Acelaşi ca în timpul co­mu­nismului, dar urmărit cu mijloace mai perverse.

Omul fără Dumnezeu nu mai are frână mo­rală, repere absolute, dimensiune transcendentă, o motivaţie superioară a vieţii şi, în ultimă instanţă, nici speranţă. Este, aşadar, mai uşor de corupt, de controlat, de înfrânt. Prin urmare, răz­boiul declanşat împotriva Bisericii are con­secinţe grave, atât pentru noi, cei de azi, cât mai ales pentru generaţiile de mâine. Dacă duşmanii Bisericii vor învinge, societatea românească va cu­noaşte o schimbare de mentalitate radicală, care îi va pune în pericol existenţa viitoare. În mod normal, într-o ţară cu peste 80% dintre cetăţeni declaraţi ortodocşi, n-ar fi un motiv de îngrijorare. Numai că viaţa social-politică de la noi s-a mutat din realitate în platourile de tele­viziune. Acolo se scrie agenda publică, acolo se duc marile bătălii, se dau sentinţe, se nasc şi mor „adevăruri”. Iar românul „majo­ri­tar” se lasă influenţat în cel mai înalt grad de pos­turile de televiziune. Pentru că televiziunile sunt cel mai facil mijloc de „informare” şi, toto­dată, cel mai accesibil furnizor de divertisment. Presa, în general, şi televiziunile, în special, s-au raliat campaniei anti-BOR. Aşa încât, cine nu îşi ia in­formaţiile şi din alte medii este in­to­xicat încet, dar sigur. Prea mulţi jurnalişti par a avea drept comandament unic găsirea şi rela­ta­rea cazurilor, totuşi rare, de preoţi prinşi în gre­şeală, şi a scandalurilor, inevitabile într-o comu­nitate uriaşă, de 20 de milioane de suflete. De­ra­pajele morale izolate ale unor clerici sunt pre­zentate drept regulă în BOR, pentru a pune la zid toată preoţimea ortodoxă. Pentru batjocura şi intimidarea credincioşilor, ne sunt arătate numai întâmplări nefericite, dar iarăşi răzleţe, cu grupuri de creştini care uită buna cuviinţă în favoarea lăcomiei sau a orgoliului, cu prilejul unor sfinte slujbe sau pelerinaje. Pentru înlătu­ra­rea Ortodoxiei din agora şi, prin aceasta, pentru diminuarea influenţei sale în societate, se ac­ţio­nează pe mai multe direcţii. Am avut o luptă pen­tru icoanele din şcoli. O asociaţie secular-umanistă, deci a unor credincioşi ai ne­cre­dinţei, a cerut, inclusiv în instanţă, elimi­narea icoa­ne­lor din şcoli, pe motiv de discri­minare. Vezi, Doamne, cei care nu erau creştini (câteva pro­cente din totalul cetăţenilor români) ar fi fost de­ranjaţi de prezenţa acestor simboluri reli­gioase în sălile de curs. A pierdut pe linie până la CEDO.
Avem încă un conflict în desfăşurare, cu mi­za pe eliminarea religiei din programa şcolară. Dar există şi mijloace mai perfide de margina­li­zare a Ortodoxiei: introducerea unor programe „alternative” în şcoală, în care elevii sunt, pur şi simplu, pervertiţi, prin propagandă homo­sexuală sau prin alte „învăţături” smintitoare. În ultima vreme, calul de bătaie sunt banii Bise­ricii. Biserica ba primeşte prea mulţi bani de la bugetul de stat, ba nu deţine acte acoperitoare pen­tru daniile credincioşilor, ba nu cheltuie des­tul pe opere filantropice. Acu­zaţiile cad, rând pe rând, la o analiză atentă, dar impresia gene­rală se adânceşte: Biserica este duşmanul nu­mărul unu. Şi de aici începe prăbu­şirea noastră, a tuturor.

 (Formula As nr. 1066, 18-25 Apr. 2013)

28 de comentarii la „Convertirea la ură”

  1. Mult adevar in acest articol! Acesta este un exemplu de adevarat jurnalism care are misiunea de a face oamenii sa gindeasca.

    Revenind in Romania, in 2011, ca si din convorbirile telefonice din ultimii ani cu rudele sotiei care traiesc in tara, am observat acest val de denigrare cotropind mintile cetatenilor. Mai ales intelectualii, vrajiti de liberalismul radical care otraveste apusul Europei si Statele Unite, recita mantrele mass-mediei, una fiind ca, nu este nevoie de biserici si de mai multe spitale.

    Fiecare are dreptul sa isi doneze banii unde doreste, fiindca parintii nostri au fost jefuiti de parte din salariul lor de catre guvernul asa zis comunist care i-a investit haotic si cu nerusinare in investiti falimentare.

    Pe de alta parte, observ ca aceleasi fundatii „internationale” care au adus pe rind Egiptul, Libya si acum Syria la nivel de dezatru national, aceleasi fundatii otravesc gindirea nationala romaneasca.

    Cu aceleasi probleme de ordin ideologic se lupta acum vestul, si bine observa domnul Virgiliu Gheorghe ca sintem cu toti victimele unui razboi psihologic. Cine vrea poate sa il asculte pe YouTube. Ca si in razboiul real, nu exista invingatori ci doar doua mase de invinsi, mutilati sufleteste, de elita politica mondiala.

    In concluzie as adauga ca romanii ca mine, nu am plecat departe de tara pentru o viata mai buna sau pentru o mai mare recunoastere a talentelor noastre. Am plecat tocmai din cauza actiunilor celorlalti cetateni romani sub vraja necredintei comuniste si care acum au gasit o noua scuza ideologica pentru necredinta si ura lor impotriva celorlalti romani ortodocsi. Sa zicem ca e o rusine aproape nationala.

  2. Deci hai sa o luam putin in ordine ierarhica si logica.
    Sustineti ca sunteti vina unei campanii denigratoare si defaimatoare. Societatea evolueaza, si intr-o lume in care primeaza tehnica, stiinta, e si normal ca prioritatea sa fie lucrurile umaniste. Asta e din vina ideologiei crestine pe care o promovati: „crede si nu cerceta”. Fara cercetare nu s-ar fi eradicat boli, nu am fi ajuns pe luna, nu am fi putut avea tehnici agricole moderne si multe altele. In alta ordine de idei, trebuie sa recunoastem ca BOR nu este chiar cea mai translucenta institutie; atata timp cat societatea civila sustine o institutie, datoria morala a acesteia este de a crea plus valoare si a oferi tot ajutorul in vederea dezvoltarii societatii civile. Acest principiu nu este aplicat si de BOR, BOR preferand a ramane o institutie inchisa, secretizata, lipsita de transparenta, chiar corupta. Nu putem avea incredere oarba intr-o institutie care ar trebui sa fie dedicata oamenilor, nu clasei politice, intr-o institutie care prefera sa dea cu parul si apoi sa planga ca a fost lovita, intr-o institutie corupta si abuziva cu cei ce o sustin.
    Treaba cu icoanele e oarecum greoi de analizat. Un lucru este cert: nu este corect moral a te juca cu mintea naiva a unor copii. Crestinatatea trebuie aleasa, nu impusa, in caz contrar se numeste abuz conform termenilor legali si din punct de vedere psihologic poate crea traume copilului in cauza. Citind textul, observ ca sunteti de acord cu practica indoctrinarii, insa nu si cu educatia sexuala a copiilor, blamand chiar acest lucru. Nu stiu care si cum e mai importanta, insa personal sunt de parere ca libertatea sexuala este o forma de exprimare a liberului arbitru, iar blamarea acestei libertati chiar de catre aparatorii acestuia este un abuz de putere pe de o parte, si o forma de manipulare pe de alta. Fiecare este liber sa-si bage ce vrea, unde vrea, cand vrea, si sincer, asta nu ar trebui judecata din prisma principiilor rezultate de scrierile sf. Augustin. Abstinenta e o alegere, la fel si sexualitatea.
    Cu banii de la buget nu stiu cum sta treaba, insa personal nu am vazut nici macar o chitanta pentru toate serviciile prestate de biserica, cum la fel de bine nici pana in acest moment biserica nu a depus un bilant la ANAF. Nu stiu ce poate insemna asta, insa in mediul civil aceasta este privita ca evaziune fiscala, si, in functie de gravitate, se poate pedepsi pana si cu puscaria.
    In fine, societatea este intr-o continua schimbare, si principiile imbatranite ale BOR nu mai au valoare. Nu exista un razboi mediatic, ci doar o tendinta in indepartarea populatiei de la biserica. Daca mai adaugam si contextul secretizarii activitatii BOR, ei bine, nu iesiti in plus.
    Astazi poate sunt 80% crestini ortodoxi, insa ar fi bine sa faceti o statistica la care sa luati in calcul si evolutia cu care scade acest numar. Veti avea marea ssurpriza sa descoperiti ca cresterea este direct proportionala cu rata mortalitatii 60+, ceea ce ar trebui sa va puna mari semne de intrebare.
    Nu exista un razboi impotriva BOR, BOR si-o face cu mana ei dand vina pe singurul grup care chiar are in gand interesul populatiei: social-umanistii, fie ei atei sau agnostici.
    Sa auzim de bine!

    • Stimate domn,
      Ca să vă răspund punct cu punct, ar trebui poate să scriu cel puțin încă un editorial, avînd în vedere că atingeți temele predilecte ale propagandei anti-clericale și anti-creștine.. Nu o voi face, măcar că, în mod esențial, am spus ce am avut de spus în textul la care comentăm.
      Atîta doar, vă îndemn, cu toată deferența și seriozitatea, ca atunci cînd combateți o idee, să vă puneți la curent cu referințele necesare.
      De pildă, vorbind despre creștinism în genere, nu puteți vehicula enormitatea cu ”crede și nu cerceta” ca fiind o componentă a ”ideologiei creștine” (o altă enormitate), fără să vă faceți de rîs. Nicăieri Biserica nu susține așa ceva, nici în scris, nici în tradiție (practică).
      Apoi, a-ți educa propriii copii după propriile convingeri este un drept și o datorie, recunoscute pînă și de statul laic. Asta, referitor și la prezența icoanelor în școli, și la educația sexuală.
      În fine, acuzați Biserica de evaziune fiscală, deși nu păreți să fi fost vreodată în vreo biserică (inclusiv din felul în care scrieți despre ortodocși, ca ”ortodoxi”).
      Deci, nu știți nimic în mod direct, ci rostogoliți o propagandă a urii contra Bisericii. Q.E.D.
      Dar, nu trebuie să purtați de grijă Bisericii, nu, oamenii nu se îndepărtează de ea, fie propaganda cît de rea. Dimpotrivă, iau cu asalt Biserica – văzută ca unicul liman de normalitte și singura salvare într-o lume destul de urîtă. Și nu doar bătrînii, ci persoane de toate vîrstele. Asta este ușor de verificat și empiric, și științific, dacă înțelegeți ce vreau să spun.
      Pînă atunci, mai aflați că Biserica nu este în afara sau deasupra societatății, ea este o mare parte din societate. O mică, foarte mică parte, sub 1%, sînt așa-zișii ”social-umaniști”, în fapt atei sau antihriști, printre care înțeleg că vă numărați. Nu-i bai. Fiecare are șansa lui la îndreptare și mîntuire. Eu tot trag nădejde și pentru dvs. Mai ales că și eu am fost ateu. Doamne, ajută!

    • Draga George,

      Din scrisul matale pare sa fi absolvit o scoala mai inalta dar, nu te apropii nici la un kilometru de polemica adevarat marxista. Am fost bun la asta inainte de a ma trezi la realitatea crestina. Daca as fi vrut sa incerc pozitia contra bisericii asa cum te avanti in anumite banalitati pseudo-socialiste, as aduce macar niste puncte de vedere intarite printr-o analiza a conceptelor de libertate, gandire creativa, semantica si in fine existentialismul intelectualului de tip Cioran. Ar trebui sa stii tot atita fizica si chimie cit laureatii Premiului Nobel sa poti apara stiinta in mod integru si impartial gnostic. Inainte de a discuta pozitia crestina, ar trebui sa explici conceptul de morala fara limite cit si raportul individ-societate. Ar fi bine daca ai putea fi macar o gena a lui Kirkegaard dar, tipul a murit fara copii fiindca a iubit mai mult filozofia lui.

      Ce scrii acolo sint niste cuvinte insirate de parca iti vad canalele de televiziune la rulment. De asta ma lovesc si aici in mijlocul Americii, oameni ca si dumneata care ii numim „book on tape” debitand vocalizele jurnalistilor platiti de elita perversa.

      Ca sa intelegi ce inseamna libertate radicala, neraportata fata de nici o religie, asa cum e daruita tarii de elita perversa, California tocmai a dat o lege, in vigoare de la 1 Ianuarie 2017,ca minorii nu mai sint acuzati de prostitutie. California a fost intotdeuna pepiniera legilor pentru restul tarii si restul lumii. Ti-ar place ca un copil minor din familia dumitale sa fie victima drogurilor si a prostitutiei? Sa fie invatat ca poate sa isi schimbe sexul cind vrea? Cum intelegi dumneata stiinta producerii de copii pentru recolta de organe? Cum te simti cind privesti o „chimera” care e o fiinta cu compozitia genetica parte om-parte animal?

      Am vrut sa te scot nitel din nuca matale cu BOR-ul fiindca biserica asta e si ea o nuca in pomul mondial. Cind consideri partea, te raportezi minimal la spatiul mioritic ca viermele in mar. Tot ce iti doresc dumitale si celor cu pozitia amestecat difuza, ar fi ca intr-o buna zi sa aveti parte de o asa minune ca sa va umileasca pentru gindirea putintica de acum. Si eu sper sa auzim de si mai mult bine dar numai prin credinta.

  3. Gresita si extremista teza conform careia Biserica ar fi o institutie imbatranita, anchilozata ierarhic-birocratic, anacronica si in afara timpului / societatii actuale. Biserica Vie e in fiecare dintre credinciosii adunati in comuniune. Acesti credinciosi provin din lume si joaca un rol in lume. Societate civila nu inseamna doar ONG-uri, care confisca unilateral vocea poporului, crezand ca o reprezinta. Societatea civila e reprezentata de civili, nu de structuri contrafacute. Si Biserica face parte activa din societatea civila, ca orice alta asociere de cetateni. Exista misiune sociala cat cuprinde sub cupola Bisericii, desi misiunea ei e eminamente divino-umana. Exista tineri in Biserica, o dovedesc miile de participanti din toata tara la Intalnirea Tinerilor Ortodocsi si la taberele nationale. In ASCOR majoritatea membrilor nu sunt studenti teologi, ci din facultati laice, fiind poate cei mai entuziasti. Si de unde tot dispretul acesta fata de batrani? Cine nu isi pretuieste batranii, nu isi pretuieste nici radacinile: credinta si graiul. Oare batranii nu sunt parte a umanitatii atat de iubite de umanisti? Fara batrani, nu ar exista nici tinerii, cine sa ii aduca pe lume si sa ii creasca? Dar cine nu iubeste Biserica, nu pretuieste nici pe parinti. Cu atat mai putin, pe bunici!

  4. Credinta si Biserica nu sunt despre catedrale mai inalte decat Casa Poporului, despre conturi in banci pentru donatii, reclame la posturi radio si tv la agentia de turism a bisericii.. Eu personal cred ca aici strica biserica din Romania, biserica, care a devenit o institutie financiara, care s-a indepartat de scopul fundamental..

    • Aveți idee cam ce suprafață are catedrala ortodoxă din Moscova? (4.000 mp, cu o capacitate de 10.000 de persoane) Dar cea de la Belgrad? ( 3.500 mp, capacitate 10.000 de persoane – căci are și galerii pe trei niveluri de 1.500 de mp) Sofia? (3.170 mp şi o capacitate de 5.000) Știți că în Bacău există deja cea mai mare catedrală episcopală din România (suprafață de 950 mp, înălțime de 70 m, capacitate 5.000 de persoane)?
      Să fim rezon, ortodoxia nu preferă lemnul și spațiile mici, cum își închipuie cei care nu merg la biserică, deci nici nu au nevoie de biserici. Ortodoxia este drept-măritoare. Auzi, cuvînt mare! Păi îl poți aduce pe Împărtatul adevărului în orice bordei, dar mai frumos este să-i pregătești odaia cea mai bună și cel mai frumos împodobită.
      De ce vă deranjează că se face Catedrala? Este din banii ortodocșilor. Iar dacă sînt și contribuții de la buget, în care am putea presupune un procentaj minor ca provenind de la atei sau credincioșii altor confesiuni, lasă că se compensează cu contribuțiile ortodocșilor la alte lucrări publice care pe ei nu-i interesează: de pildă stadioane super-scumpe și prost făcute, ori statuile mizerabile de milioane de euro.
      Biserica nu e o instituție financiară, vă rog să stăpîniți termenii. Altfel, ar avea capital de investiții finaciare, ar face speculații și plasamente financiare din care s-ar îmbogăți. În loc de asta, Biserica întreține cultul cu banii obținuți și, din ce are sau n-are, ajută nevoiașii (cu zeci de milioane de euro, cheltuiți în așezăminte sociale). Nu vă mirați! Căutați mai întîi informații despre asta. Sînt publice.
      Așa cum trupul este templul sufletului – și sîntem îndemnați să avem grijă de el -, așa și biserica de zid dimpreună cu instituția bisericii sînt trupul spiritului ortodox și ne cere să nu-l neglijăm. Să terminăm o dată pentru totdeauna cu propaganda asta ticăloasă contra Bisericii. Vă rog să nu vă lăsați manipulați. Căci, dacă o faceți azi împotriva Bisericii, deci a credinței, mîine o veți face împotriva statului, iar poimîine împotriva familiei dvs. Să nu fie!

      • Demagogie fara rost. Nu ai inteles nimic din ce spune omul, ba mai mult, fara a incerca macar a intelege te-ai folosit de propriile lui vorbe a-ti prezenta hidosenia de discurs caruia ii spui raspuns. Esti total pe langa, ca si biserica cu normele morale ale statului laic (ma amuza ca tocmai tu ai folosit termenul asta intr-unul din comentariile tale, chiar tu spunand ca Romania este stat laic). Am o vaga banuiala ca te folosesti de cuvinte fara macar a sti ce inseamna.
        Parerea mea este sa o lasi mai moale. Noi discutam aici, nu iti raspundem ca sa te combatem, asa cu faci tu.

        • Ar fi ilar, dacă nu ar fi dramatic comentariul tău, în substanța lui. Ești de-o găunoșenie incredibilă. Spălat pe creier perfect. Tu îmi spui că nu știu semnificația cuvintelor? Ce te califică, mă rog? Cumva stupidele comentarii de aici?
          Unde e demagogia în ce-am spus? Verifică, e totul la un click distanță acum, pentru orice alfabetizat minimal.
          Sînt pe lîngă? Pe lîngă ce? Pe lîngă concepția ateistă sau antihristă, cu siguranță.
          Discutați? Ce discutați? Nu vezi că colportezi decerebrat poncifele unei propagande insidioase?
          Dacă ai de gînd să-mi ocupi timpul cu prostii în continuare, te anunț că nu tolerez așa ceva. M-am lămurit definitiv, nu vrei să te lămurești, vrei să faci atmosferă. Drum bun!

          • chiar esti prost de puti! chiar u e nevoie sa iti explic de ce si cum, mi-am racit degeaba gura pe aici! ramai tu cu teoriile tale conspirationiste, propagandele insiduoase, decerebrarea corporatista si ambiguitatea ideologica crestina! adio!

        • Dacă tu crezi că mă ating înjurăturile, chiar că nu pricepi nimic din creștinism.
          Exact ăsta pe care îl arăți aici este nivelul adversarilor Bisericii. Mulțumesc pentru demonstrație. Și adio!

    • Catedrala e binevenita fiindca Romania nu e tara de adventisti si de mormoni. Nu e tara libera la acapararea de venetici religiosi asa cum au fost cei economici.

  5. Poate cea mai buna exemplificare a ceea ce se intampla, si care ar fi facila pentru cei care cred toate minciunile despre biserica „fara sa cerceteze”, am putea-o gasi in filmul „Ultimul imparat” cand imparatul insusi a fost supus public umilintei unor scolari spalati pe creier si programati in revolutia culturala maoista.
    Este foarte expresiva intamplarea pentru a intelege ridicolul situatiei in care prostii nu sunt prosti destul dar sunt si fuduli

  6. Am și eu o nedumerire: dacă înainte ai fost ateu, Claudiu, acum ce ești? Adică ce autoritate ai când scrii despre lucruri străine experienței tale? Pot deasemenea sa te rog sa detaliezi Cum de ai ajuns sa te numești ateu? Nimeni nu se naște așa, ci este rezultatul unor convingeri. Apoi, ce valoare, laic, dar mai ales spiritual, are botezul pt tine, dat fiind ca ai refuzat lucrarea Sfântului Duh primit la botez? Dacă îmi explici ce autoritate ai sa scrii în acest domeniu, promit ca voi încerca să te luminez, sa iti deschid ochii sa vezi adevărul.

    • Și eu sînt plin de mirări, care stîrnesc interogații, în ce vă privește. Întîi, de cînd ne cunoaștem ca să ne tutuim? Doi, ce autoritate aveți dvs ca să mă somați să spun în ce calitate vorbesc? Trei, de unde aroganța asta care vă face să credeți că puteți lumina pe cineva și că eu aș avea nevoie de unul ca dvs ca să-mi deschidă ochii?

      Începînd discuția în acești termeni, probabil că nu vă doriți, de fapt, un dialog.
      Totuși, voi da răspunsurile cerute, pentru oamenii cu discernămînt care citesc și aceste comentarii.

      Unu: am fost ateu, în sensul că nu frecventam biserica, nu țineam posturile, nu mă rugam, nu credeam în existența lui Dumnezeu. Nu am fost însă nici o clipă antihrist, cum sînt cei mai mulți atei declarați. Confuziile sînt multe și adînci, nu intru în subiect aici.

      Doi: cîțiva oameni cu viață duhovnicească și cu un trecut de jertfă pentru Hristos, foști deținuți politic, mi-au dezghețat inima și, în urmă cu mai bine de 20 de ani, am început să-mi lucrez Botezul. Așa cum mă pricep, cu sfatul și rugăciunile duhovnicilor mei și mai ales cu mila Domnului. Sfîntul Duh nu lucrează împotriva voinței tale. Cînd mă comportam ca un ateu, nu știam semnificația și valoarea Botezului, nici de ce ar trebui să duc o viață creștină. Nu am prinit o educație religioasă, ci una atee.

      Trei: scriu și despre viața religioasă (nu în exclusivitate) întîi din datoria mea de creștin, care trebuie să-l mărturisească pe Hristos (și a arăta frumusețea vieții întru El îmi pare una dintre cele mai bune modalități de a o face); apoi pentru că am datoria de a-mi lucra talantul ce mi-a fost dat în așa fel încît să fiu de folos și altora; nu în cele din urmă scriu din preaplinul sufletesc de care mă încarc văzînd ortodoxia românească în profunzimile și expresiile ei cele mai reușite. Scriu în calitate de creștin și de jurnalist. O fac cu binecuvîntarea duhovnicului. Ce altă autoritate ar trebui să am?

      Sper că v-am lămurit.
      Dacă doriți continuarea discuției, atenție, vă rog, la ton și afirmații. Nu sînt dispus să-mi cheltui timpul și energia în mici confruntări de forum.

  7. Lui Iulian I. (Nepostat):

    Pot înțelege să mă înjurați pe mine, dar ca să porcăiți ierarhia și clerul, nu îngădui. Articolul este exact despre acest tip de comportament, această mentalitate și această acțiune la care vă faceți părtaș.

  8. Consider că e de datoria Bsericii, din momentul în care a acceptat ieșirea pe siturile www. (pe care tot ei le acuză de cei trei de șase!) atunci, alături de partea comercială pe care o desfășoară, trebuie să *dea seama* poporului și de *unele cheltuieli* având în vedere luxul în care se scaldă majoritatea clericilor (exceptînd amărîții preoți de la țară care nu și-au dat *obolul* pentru un post mai *căldicel*). Apoi mai este și aroganța afișată -tot pe internet- că ei sunt stăpâni ai Adevărului, privesc pe majoritatea puțin-credincioșilor cam de sus, cu oarecare dispreț nedisimulat. Și fac gafe. GAFE (cu majuscule)!!! Apoi, admit ca preoți, persoane fără darul propovăduirii sau ei, la rândul lor *puțin-credincioși* sau, mai grav, indolenți ori insensibili la necazurile oamenilor care le vin, înlăcrimați, spre a le cere ajutor. Nu bănesc, ci spiritual. Nici nu se deranjează să-i liniștească sufletește sau o fac în *dorul-lelii*, ca și când ei, clericii, plutesc undeva deasupra norilor iar mujicii își permit să-i deranjeze cu *fleacuri*.
    Nu judec, ci observ! Am fost consilier parohial și episcopal timp de 25 de ani. Am văzut multe lucruri nelalocul lor, care m-au întristat profund. Și lăcomie (de bani, a pântecelui, de mărire, etc) dar și răutate gratuită și prostie crasă (că Slavă Domnului, nu suntem scutiți niciunul de câte un acces de prostie!) și, de ce să nu spun, și lucruri bune care mi-au mângâiat inima.
    La Formula As, unde știu că scrieți, am găsit mereu și găsesc articole foarte interesante. Din păcate nemediate decât în spațiul revistei. Unele articole s-ar cere puse pe Facebook. Am mai făcut și eu asta dar, sincer, nu am timp mereu.
    Lucrurile bune trebuie scoase din anonimat, mediate, date ca pildă oamenilor. Făcute Filme, Cărți cu tematica Binelui. Pentru că Binele Românesc nu e incisiv, asemeni denigratorilor Bisericii Ortodoxe, nu se prea vede. Numai cu FORMULA AS nu se prea face primăvara, din păcate spun.
    Predicile preoților trebuie axate pe Binele uman și Suprauman, nu pline de povești pe care le-am auzit și le auzim anual, mereu și identic repetate, fără viață, fără trăire, spuse așa, ca să se audă pe ei înșiși.
    Chiar dacă am făcut parte (dar nu mai vreau, și nu mai fac parte!) din *crema* lor *de ghete* aș îndrăzni să o numesc, nu pot să nu observ că Biserica trăiește ca într-o bulă, separată de credincioși, autocomplăcîndu-se să creadă că, dacă ei dețin Adevărul, automat se vor mântui! Hristos ne-a chemat să-l ajutăm pe aproapele, însemnând chiar pe cel mai amărât și păcătos om. Chiar și pe dușman. Teribil!
    Prin faptele lor, clericii și-au făcut dușmani! De multe ori sunt asaltat cu întrebări de genul DE CE? la care nu pot răspunde nimic. Mi se încleștează gura involuntar. Chiar dacă îmi bântuie prin minte o explicație, acea explicație pare doar *sofisme de tip Țuțea*.
    Vă doresc, în continuare, articole excelente ca până acum și multă sănătate în anul ce tocmai a început.

    • Stimate domn,
      Vă dau credit că sînteți cine spuneți că sînteți și de aceea v-am publicat comentariul și vă răspund. Altminteri, multe din cele pe care le spuneți sînt părți de adevăr amestecate cu prți de… neadevăr, în mod specific propagandei anticlericale.

      Nu neg că există la unii ierari un comportament care se cere îndreptat (în multe privințe), nici că sînt preoți care nu fac cinste hainei de slujitori ai Domnului și nici că Biserica a avut mari probleme de comunicare, care au alimentat anumite prejudecăți și au ajutat propaganda anticreștină de la noi. Dar nu e ceva generalizat. Despre astfel de najunsuri am scris la vremea cuvenită.

      Pe de altă parte, rapoartele anuale ale eparhiilor dau seama despre multul bine pe care Biserica, înțelegînd prin aceasta acum insituția administrativă, îl face nevoiașilor. Asta nu poate fi negat. Sînt documente publice și se pot verifica simplu.

      De asemenea, nu toți preoții și ierarhii se ”scaldă în lux”. Mergeți să vedeți cum trăiește PS Galaction de la Alexandria, ori IPS Ioan al Banatului, sau IPS Teofan al Moldovei (care are totuși o eparhie destul de bogată, dar nu pentru sine și o dovedește cu prisosință). Poate știți cum trăiau IPS Bartolomeu Anania al Clujului sau PS Justinian al Maramureșului. Asta ca să amintec numai cîțiva ierarhi. Apoi, vă pot da eu zeci și sute de exemple de preoți modești, extrem de dedicați lucrării lor și iubiți de oameni, din toată țara, începînd cu ”orașul marilor căderi”, București.

      În fine, nici vorbă ca Biserica, în sensul de Sfîntul Sinod,. autoritatea supremă în BOR, să fi făcut tapaj de prostia cu 666 pe internet. De altfel, toate eparhiile au siteuri și comunică prin email de mulți ani. În plus, Patriarhia are o agenție de presă pe internet, transmite televiziune prin internet etc. Nu știu de unde ați scos-o pe asta.

      În privința presei care nu face destul pentru credință, așa e. Totuși, nu e Formula As singură pe lume, mai sînt cel puțin cîteva publicații excelente, ca Rost, Lumea credinței, Familia ortodoxă, Lumea monahilor, Sfinții Ortodoxiei (mai recentă), Credința ortodoxă. Se mai strecoară articole de folos și în altele, la nivel central sau, mai des, la nivel local.

      Cît despre cărți, aici chiar nu avem a ne plînge,. s-a tipărit mult și bine. Așa că nu stam chiar rău. Dar propaganda anticreștină va crește în intensitate, dacă nu cumva i se va mai tăia nițel avîntul odată cu schimbarea regimului de la Washington.

  9. Hai că asta mi-a plăcut, și-au dat mîna sectarii cu ateii. Să aștepți să-ți mai postez elucubrațiile Ioan Grigore Mincu. Numai la rătăciți ca tine am văzut atîta tupeu grefat pe ignoranță și pe răstălmăcire. Adevărul este că între alde tine și Remus Cernea, parcă-l prefer pe el – măcar e adversar pe față. În plus, el e politicos, fie și de formă.

    • Sa stiti ca mi-a placut foarte mult articolul cu Charlie Hebdo pentru analiza impartiala a situatiei de acolo. Macar astia care scriu aici chestii fara sens sint doar frustrati ca nimeni nu ii ia in seama. Mai mare va fi dezastrul cind ideologii acum antagoniste vor gasi o cale de a se hibrida si vom vedea in forma finala un Socialism Islamic. Cu aceia nu se va mai putea un schimb de comentarii ca acestea. Ma bucur ca pe autohtoni ii doftoriciti si le varsati punga de adrenalina…

      Adevarul si bunul simt care se intilneste din ce in ce mai rar in jurnalism, cam supara pe unii dar bucura pe altii. Comentariile lor sint ca un cimp unde mustele vad baligile si albinele vad florile.

      • Vă mulțumesc pentru aprecieri. Încerc să țin cumpăna în tot ce scriu, dar poate că nu reușesc întotdeauna. Sau poate depinde de receptor cum mă percepe.

  10. B. O. R…. Ma bucur sa constat ca de cand e Sf. PARINTE Daniel s a schimbat mult in bine… Biserica inainte de toate e in ascuns, in suflete, mintiile credinciosilor, dar nu in ultimul rand, se manifesta si chip vizibil, in exterior… Sa facem metanoia, meditatie, adoratie, rugaciune de lauda SF. EUHARISTI…, Apoi restul vine de la sine… Domnul fie cu noi…

  11. Nu pot sa nu vad in aceste randuri o urma de ura indreptata spre toti cei care au o alta parere fata de biserica in afara de cea impartasita aici. Acest Dumnezeu, oricum ar fi el sau unde sau daca este, a lasat pe acest pamant liberul arbitru. Fiecare dintre noi poate folosi liberul arbitru pentru a-si crea propriile opinii si pareri. Exista in lume copii care mor de boli incurabile, copii nevinovati, daca un Dumnezeu ar fi atat de mare ar fi intervenit, iar raspunsul: „Misterioase sunt caile Domnului” nu este un raspuns ci o inventie a omului pentru a scuza ceea ce nu poate explica. Ati vazut un bolnav mutibund? Oare asta ar vrea o fiinta atotputernica? Sa lase o alta fiinta sa sufere in chipuri inimaginabile si in schimb sa se uite daca 2 persoane de acelasi sex au relatii ca sa ii trimita in asa zisul iad? Orice Dumnezeu ar exista e mai mult decat niste false opinii despre homosexualitate. E parerea mea, am fost inzestrat de Dumnezeul meu cu liberul arbitru si ma voi folosi de acest dar. Dumnezeul meu nu e diferit de al tau, doar gandirea mea difera de a ta. Crezi ce vrei asa cum si eu cred ce vreau. Dar nu pot sa cred in parerea ta, nu este si a mea.

    • Vă rog să-mi arătați ”urma de ură” din textul meu.
      În rest, sînt de acord ca putem avea păreri diferite, fără să ne scoatem ochii și fără să căutăm să ni le impunem. Dar și fiecare va mărturisi adevărul în care crede.
      Despre pretinsa insensibilitate a lui Dumnezeu în fața suferinței umane – care ar dovedi fie că e un Dumnezeu crud, fie că nu există – sînt cărți întregi. Este în toate un rost, o pedagogie divină menită să ne aducă acolo unde ne e locul, la reunirea cu El. Nu e locul și timpul să vă spun mai mult. Dar dacă veți căta să vă lămuriți, găsiți suficiente referințe pe net.

  12. De acord cu viziunea dumneavoastră. Am citit și comentariile. Părerea pe care o am este aceasta: cine iese din Biserică este ca și cum, deja ți-a ieșit sufletul din trup. Cînd se întîmplă asta, crezi că încă trăiești, dar martorii vor spune că ai murit. Sfinții Părinți spun în repetate rînduri că în afara bisericii nu există salvare și au dreptate! Biserica de pe pămînt, vorbesc strict numai despre cea ortodoxă, este replica celei ne-văzute, ambele avînd ca piatră din vărful unghiului pe Iisus Hristos. Cei care știu foarte bine puterea și consecințele intrării în Biserică, au o agendă mult mai concentrată și concertată spre desprinderea a cît mai mulți oameni de Adevăr. Uitarea și ignoranța sînt racilele mele, nu ale slujitorilor anti-hristici. Am doar impresia că au oarecare succes pentru că pe mulți nu-i interesează dogma… un cuvînt atît de greu la stomacul minții. Cînd spune un bard al ortodoxiei că doar biserica ortodoxă a păstrat adevărul neștirbit, e lesne de înțeles cine ia foc! Contează dogma? Dacă Adevărul structurează un întreg sistem de gîndire, atunci e grav dacă ceea ce crezi nu e adevăr. Nu te poți cunoaște pe tine însuți și dacă omul nu se cunoaște este masă de manevră. Și uite așa se ajunge la sclavagismul spiritual, reflectat și în plan fizic… zone de influență, etc.
    Planul dumnezeiesc nu are cum să nu fie perfect. Nu poți cerne și discerne decît între 2 alternative: minciună și adevăr. Așa e în lumea noastră posibil să te poți înșela, dar și de a reveni în fire.
    Totul este între fiecare dintre noi și Dumnezeu,căci ne-a făcut pentru El.
    Găsesc motive de uimire, asemenea unui copil, atunci cînd constat că prin confuzia manifestată de către cineva am de învățat să-mi aduc aminte cine sînt și care-i scopul vieții.
    M-am născut ortodoxă și mi-am adus și eu aminte tîrziu ce am de făcut. Mi-am amintit nu pentru că am eu virtuți, ci pentru că așa a vrut Dumnezeul cel Adevărat… eu am vrut și vreau numai adevăru. Știind asta, ce a făcut cu mine și unde m-a găsit, am numai compasiune pentru oamenii nefericiți… iar oamenii nefericiți cred azi că dețin adevărul vieții lor, dar mâine se năruie totul… pentru că și-au pierdut identitatea și memoriile de neam.
    Felicitări pentru lucrarea dumneavoastră!

    • Ma bucur ca mai sint si persoane ca Daniela care au capacitatea sufleteasca de a lasa cite o floare pe pragul usii sa ne bucuram de o gindire normala nevirusata de mass-media. Sa fiti sanatoasa si mult spor la credinta!

Comentariile sunt închise.